نشست علمی معرفی و نقد کتاب «روانشناسی ارتباطات»

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی معرفی و نقد کتاب «روانشناسی ارتباطات» برگزار گردید.

به همت نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در افغانستان نشست علمی معرفی و نقد کتاب «روانشناسی ارتباطات» در سالن دفاعیه نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان برگزار شد.

این نشست، که دبیری آن را محمدعالم احمدزاده بر عهده داشت، با قرائت قرآن کریم شروع شد و سپس نویسندۀ کتاب، آقای محمد عارف صداقت به معرفی کتاب پرداخت و آنگاه ناقدین محترم آقایان حبیب الله شریفی و محمدعلی نظری به نقد آن پرداختند.

آقای صداقت مولف کتاب در معرفی روانشناسی ارتباطات گفت: کتاب به شیوه درسنامه‌ای و براساس نیاز جامعه دانشجویی و آکادمیک افغانستان تهیه شده است.

با توجه به اینکه یکی از مضامین رشته علوم تربیتی روانشناسی ارتباطات است که چنین منبع بومی در کشور وجود نداشت، لذا این اثر در ۱۵ درس تدوین گردیده است.

آقای حبیب الله شریفی، ضمن بیان ویژگی های اثر یادآور شد: یکی از امتیازات کتاب داشتن پرسش های پایانی هر درس، موضوعات برای تحقیق بیشتر و نیز منابع تکمیلی است.

وی در ادامه به نقد کتاب روانشناسی ارتباطات پرداخت و گفت: باید معرفی رشته در آغاز درس اول به صورت مختصر ذکر می شد همچنان یکی از ایرادات عمده کتاب کمتر پرداختن به مباحث روانشناسی ارتباطات است زیرا بیشتر به بحث ارتباطات پرداخته شده است.

در ادامه آقای محمدعلی نظری، به بیان دیدگاه خود راجع به کتاب پرداخت و قلم روان نویسنده، ساختار مناسب و درسی بودن اثر، پرکردن خلاء موجود در فضای آموزشی جامعه افغانستان توسط این کتاب را جزو مزایا دانست و نداشتن چارچوب نظری روشن در کتاب، استفاده از منابع دسته دوم را از کاستی ها برشمرد.

وی پیشنهاد نمود که یک درس با عنوان نظریه های ارتباطی در ابتدای کتاب افزوده شود.

در پایان نویسنده ضمن توضیح راجع به پاره ای از نقدهای ناقدین، اظهار امیدواری کرد که در ویرایش جدید نقدهای گفته شده و برخی از کاستی‌های موجود کتاب را بر طرف کند.