در نمایندگی المصطفی در خراسان صورت پذیرفت؛

نشست علمی نگاهی به منظومه الهی اندیشه امام خمینی(ره) در آینه دیوان امام

به همت مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی برادران نمایندگی المصطفی در خراسان با همکاری معاونت پژوهش این نمایندگی به مناسبت ایام ارتحال ملکوت حضرت امام(ره)، نشست علمی نگاهی به منظومه الهی اندیشه امام خمینی (ره) در آینه دیوان امام با حضور دکتر محمدطاهر لبافچی مديرگروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در سالن کنفرانس نمایندگی خراسان برگزار شد.

در این نشست دکتر لبافچی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: از مجموعه آثار امام(ره) با توجه به موضوع نشست می توان به مواردی همچون شرح دعای سحر، اربعین حدیث، کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل و … اشاره کرد.

وی با بیان مطالبی پیرامون منظومه ادبی اشعار امام افزود: امام رحمت الله علیه هیچگاه هنر و ذائقه شاعری خود را در دوران حیات آشکار نکرده و جز نزدیکان و خواص ایشان از طبع شعری ایشان مطلع نبودند. اما با توجه به اینکه بعضی از نزدیکان از جمله خانم فاطمه طباطبایی که فلسفه می خواند، اصرار بسیار کردند که امام پاسخ سوالات ایشان را به شعر بیان کنند، اندک اندک مجموعه این پاسخ ها چه در موضوع معرفت و عرفان و چه در موضوع فلسفه گرد آمد و اینک دیوانی شامل دوبیتی، غزل و قصیده از ایشان به جا مانده است. از این جهت می‌توان گفت همچنان که قرآن درباره پیامبر می فرماید: « و ما علمناه الشعر و ما ینبقی له ان هو الا ذکر و قرآن مبین»، و شاعری کردن را شان پیامبر نمی داند، امام نیز به دنبال شاعری نبودند. همچنان که بزرگی چون مولوی نیز خود را شاعر نمی داند و آنچه شعر از او باقی مانده پاسخی به خواسته ها و اصرار های مکرر شاگردانش همچون حسام الدین چلبی و فریدون زرکوب بوده است وگرنه از دید او قافیه و مغلطه در شعر شایسته از بین رفتن است.

دکتر لبافچی با بررسی چند موضوع در آثار شعری امام(ره) ادامه داد: از دیدگاه امام با توجه به احاطه و اشراف ایشان نسبت به فلسفه و تدریس آن، فلسفه را یک راه شناخت اما ناقص و ناکافی می دانند و هم چنین فلسفه نه طریق هدایت که حجاب معرفت معرفی می شود.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به معرفت اولین قدم خود شکستن و ترک ادعاست. خود بزرگ بینی دشمن معرفت است و این راه هیچ گاه باز کننده مسیر به سمت حق نیست و برای رسیدن به معرفت یکی از طرق شناخت، معرفت مخلوقات و فرا گرفتن از آنان است و قدم آخر فدا کردن همه چیز و فنا در ذات اوست.

وی با اشاره به مواردی از مختصات شخصیتی امام رحمت الله علیه که در ادبیات ایشان متجلی است اظهار داشت: عرفان امام، عرفان انزوا نیست و با استناد به آیه فاستقم کما امرت و من تاب معک عرفان مبارزه است و از طرفی عرفان امام ، جمع گراست و تفرقه افکن و جدا کننده رهروان نیست. مولفه‌ای که هیچ گاه فصل و جدا سازنده صحبت های امام قرار نگرفته تفکیک بر اساس بینش مذهبی است.

وی تصریح کرد: عرفان عرضه شده امام باعث شده است به لطف الهی در تاریخ چهل و چهار ساله انقلاب اسلامی، ذره ای انحراف به مسیر فکری انقلاب راه نیافته، علمدار انقلاب با فاصله ای غیرقابل توصیف نسبت به دیگران، همچنان برترین گزینه جانشینان امام باقی بماند. در طول این ۴۴ سال دو تن از کسانی که دبیرکل سازمان ملل بودند به ایران سفر کرده و با رهبری دیدار کرده اند: آقای خاویر پرز دکوئیار و آقای کوفی عنان. مصاحبه ها و آثار ایشان پس از این دیدار با رهبری بسیار شگفت انگیز است و هر دو به صراحت عنوان کرده‌اند که اگر کسی هم چون رهبری ایران در جایگاه دبیر کلی سازمان ملل بود مشکلات جهانی به سرعت حل می شد.

مديرگروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در ادامه خاطر نشان کرد: امروز نیز همان روح آرمانهای امام راحل به شکل کامل در رهبری متجلی است، بنابراین هر کلامی از زبان ایشان را با اطمینان می توان سخن امام(ره) دانست.