پروفسور مولیادی کارتانگارا (Prof. Mulyadhi Kartanegara)، استاد فلسفه اسلامی دانشگاه اسلامی جاکارتا از کشور اندونزی شرکت کننده در دوره پژوهشی مؤسسه آموزش های کوتاه مدت و فرصت های مطالعاتی المصطفی با آیت الله العظمی جوادی آملی دیدار و گفت وگو کرد.
آیت الله جوادی آملی در این دیدار با بیان اینکه یک ضلع انسان نظام فاعلی است، گفت: ضلع اول؛ یک نظام داخلی است که آن را عالمانه و محققانه آفرید. ضلع دوم؛ یک نظام غایی است که هدفمند آفرید، یاوه و بیهوده نیست و ضلع سوم؛ «توحید» است.
وی خاطرنشان کرد: همه موجودات دارای این سه ضلع هستند ولی نظام فاعلی و نظام غایی را از بشر امروز جدا نمودند بنابراین سؤالاتی مانند اینکه «چه کسی آفرید؟» و «برای چه آفرید» بی پاسخ مانده است بنابراین نه تنها مشکل خود بلکه مشکل دیگران را نیز نمی تواند پاسخ دهد.
مرجع تقلید شیعیان و مفسر قرآن در پاسخ به سؤال پروفسور مولیادی کارتانگارا در باره «اهمیت فلسفه در جهان معاصر» اظهار داشتند: چون اصل فلسفه، جهان بینی است و ما جزئی از جهان هستیم، معرفت نفس جزء مسائل فلسفه است( من چه کسی هستم، از کجا آمده ام به کجا می روم و ره توشه من چیست، با ابدیت خودم کار دارم؛ مبدأ را که هو الاول است، فلسفه تعیین می کند.
وی عنوان کرد: معاد را که هو الآخر است فلسفه را تعیین می کند، بین آغاز و انجام وظیفه من چیست، فلسفه تعیین می کند، مسئله وحی را فلسفه تعیین می کند، مسئله معاد را فلسفه تعیین می کند، مهم تر از همه رابطه بین انسان و جهان را که خدا تعیین کرد را هم فلسفه تعیین می کند؛ اما فلسفه را از راه قرآن باید یاد گرفت.
آیت الله جوادی آملی با اشاره به زنده بودن اعضا و جوارح انسان گفت: دستی که خلاف کرد، رشوه داد یا رشوه گرفت وقتی وارد محکمه الهی شد در روز سوال و جواب وقتی خدا به وسیله پیامبران و ماموران الهی سوال می کند که چه کردی تا می رود انکار کند، این دست شهادت می دهد.
استاد برجسته حوزه علمیه یادآور شد: اگر چنین دیدگاهی برای انسان شکل گرفت که دست زنده است و چیز می فهمد و حفظ می کند و در این حفظ امین است و در محکمه سخنگوی خداست، جمادات می فهمند، زمین شهادت می دهد، دست و پا شهادت می دهند، چنین انسانی بیراهه نمی رود و راه کسی را نمی بندد.
Δ