بازخوانی اندیشه و خط مشی امام خمینی(ره) در سنگال

به مناسبت سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، استادان نمایندگی منطقه‌ای جامعة المصطفی العالمية در سنگال نشستی در محل سفارت کشورمان در داکار برگزار کردند.

 

در این نشست پس از تلاوت قرآن کریم توسط “سید حامد جالو”، نماینده جامعة المصطفی العالمية در سخنانی با اشاره به آیه “ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین”، امام راحل را نماد اندیشه اصیل اسلامی و قرآنی و پیوند ایمان و عمل صالح خواند. “حسین اسدی” گفت: امام انقلاب، به عنوان احیاگر اصول و ارزش‌های قرآنی در عصر حاضر، با ایجاد خودباوری، الهام‌بخشی و آینده‌نگری هوشمندانه با هدف احیای عزت و اعتلای امت اسلامی و با ویژگی‌های برجسته شخصیت ذوابعاد خود، پیام اسلام ناب را به سراسر دنیا رساند.

در ادامه، “شیخ خلیل الرحمن سی”، ایمان و اتکاء حقیقی به خداوند متعال را رمز توفیقات امام دانست و گفت: ایمان به خداوند آنچنان در قلب و فکر و رفتار امام ملکه شده بود که فقط به ماموریت الهی و رضایت او می‌اندیشید. وی افزود: حالات روحی امام در طول زندگی و دوره رهبری انقلاب با همه رهبران سیاسی دنیا تفاوت داشت و از این رو وقتی خبرنگار در مسیر بازگشت از فرانسه به ایران از ایشان می‌پرسد چه احساسی دارید؟ امام می‌فرمایند: هیچ، یعنی حقیقتا فانی در هدف الهی است و حتی اگر آن استقبال تاریخی مردم ایران در روز ورود امام هم نبود، برای ایشان هیچ تغییری در هدف حاصل نمی‌شد. استاد جامعة المصطفى افزود: اینکه انقلاب اسلامی ایران در میان متفکران و توده مردم جهان شناخته می‌شود و دنیا از مقاومت و پیشرفت‌های علمی ایران با وجود تحریم‌های شدید در شگفتی است، همه اثر اخلاص، توکل و ایمان قلبی و عملی امام راحل به خداوند بزرگ و اسلام اصیل است.

در ادامه “دکتر محمد رضا دهشیری” سفیر جمهوری اسلامی ایران در داکار با تسلیت ایام رحلت امام و خیرمقدم به مدیران و استادان جامعة المصطفى العالمية سنگال، تصریح کرد: امام راحل، شخصیتی است که همه ما مدیون قیام وی هستیم. وی با اشاره به مهمترین توصیه امام برای تبعیت از راه پیامبران، افزود: دیدگاه‌های حضرت امام در عرصه داخلی بحث پیوند دیانت و سیاست است که در قالب نظام ج.ا.ایران تبلور پیدا کرد که جمهوریت به عنوان شکل و اسلام به عنوان اساس و بنیان ارزشی انقلاب اسلامی بود. بر پایه این پیوند، آنچه در انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت عبارت از آزادی، عدالت و اخلاق و معنویت است. در اسلام برخلاف سایر ایدئولوژی ها باید آزادی توأم با مسئولیت پذیری باشد. در اندیشه امام، ایده اخلاق و معنویت این دو مقوله آزادی و عدالت را به هم پیوند می‌دهد.

سفیر کشورمان افزود: با نظامی که توسط ایشان بنیان نهاده شد، توانست دو مقوله فرد و اجتماع را با اخلاق و معنویت در سامان اجتماعی و فردی وارد نماید و پیوند را بوجود آورد. در عرصه بین‌المللی امام همواره بر وحدت مذاهب تأکید داشتند و وحدت را بنیان مقاومت می‌دانستند و معتقد بودند در صورتی که مسلمان با یکدیگر انسجام داشته باشند، می‌توانند در مقابل دشمنان به ویژه صهیونیست مقاومت نمایند. سفیر کشورمان افزود: در عرصه بین‌المللی نیز امام با طرح ایده نفی نظام سلطه که در آن زمان امپریالیسم غربی و سوسیال امپریالیسم شرقی بود، چارچوب سیاست نه شرقی و نه غربی را عنوان کردند. و اکنون نیز ما همان نفی سلطه و استقلال طلبی را دنبال می کنیم. بنابراین حضرت امام خمینی اندیشه‌ای را بنیان گذاردند که نه تنها مربوط به داخل بلکه فرامکانی و فرازمانی است و نسل حاضر و آینده می‌توانند از آن بهره ببرند. وی در خاتمه ابراز امیدواری نمود که همگان به راه و اندیشه امام(ره) تأسی کرده و ادامه دهنده تفکر و اندیشه ایشان در همه اعمال و رفتار خویش باشند.

“شیخ موسی انجای” از دیگر استادان المصطفی با اشاره به سرآمدی امام راحل در عرصه اندیشه فلسفی و عرفانی و تطبیق آموزه‌های دینی در قالب حکومت اسلامی، بیان کرد: امام خمینی با احاطه علمی و بنیان فکری قوی خود که ریشه‌ در فقه، فلسفه و عرفان اسلامی داشت، نمونه‌ای بزرگ از حکومت اسلامی در زمان غیبت ولی خدا و امام معصوم را ایجاد کرد که در دوران ائمه هدی علیهم السلام هم امکان و زمینه آن ایجاد نشده بود.

در بخش دیگری از این نشست، “یوسف مزاحم” از دیگر استادان جامعةالمصطفی، به ویژگی‌های شخصیتی حضرت امام به عنوان رهبری جهان‌شناس و داعیه‌دار دعوت اسلامی برای همه جهانیان پرداخت و تصریح کرد: یکی از آثار و برکات بزرگ امام، تربیت منابع انسانی در سطوح عالی برای آینده و استمرار انقلاب بود که نمونه بارز آن، رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظله است که انقلاب را با درایت و جامعیت، در همان مسیر امام به پیش می‌برند و امید واسپاری پرچم قیام خمینی کبیر به دست امام زمان (عج) را در میان دوست‌داران انقلاب در جهان زنده نگه داشته‌اند.