در این نشست پس از تلاوت قرآن کریم توسط “سید حامد جالو”، نماینده جامعة المصطفی العالمية در سخنانی با اشاره به آیه “ولا تهنوا و لا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین”، امام راحل را نماد اندیشه اصیل اسلامی و قرآنی و پیوند ایمان و عمل صالح خواند. “حسین اسدی” گفت: امام انقلاب، به عنوان احیاگر اصول و ارزشهای قرآنی در عصر حاضر، با ایجاد خودباوری، الهامبخشی و آیندهنگری هوشمندانه با هدف احیای عزت و اعتلای امت اسلامی و با ویژگیهای برجسته شخصیت ذوابعاد خود، پیام اسلام ناب را به سراسر دنیا رساند.
در ادامه، “شیخ خلیل الرحمن سی”، ایمان و اتکاء حقیقی به خداوند متعال را رمز توفیقات امام دانست و گفت: ایمان به خداوند آنچنان در قلب و فکر و رفتار امام ملکه شده بود که فقط به ماموریت الهی و رضایت او میاندیشید. وی افزود: حالات روحی امام در طول زندگی و دوره رهبری انقلاب با همه رهبران سیاسی دنیا تفاوت داشت و از این رو وقتی خبرنگار در مسیر بازگشت از فرانسه به ایران از ایشان میپرسد چه احساسی دارید؟ امام میفرمایند: هیچ، یعنی حقیقتا فانی در هدف الهی است و حتی اگر آن استقبال تاریخی مردم ایران در روز ورود امام هم نبود، برای ایشان هیچ تغییری در هدف حاصل نمیشد. استاد جامعة المصطفى افزود: اینکه انقلاب اسلامی ایران در میان متفکران و توده مردم جهان شناخته میشود و دنیا از مقاومت و پیشرفتهای علمی ایران با وجود تحریمهای شدید در شگفتی است، همه اثر اخلاص، توکل و ایمان قلبی و عملی امام راحل به خداوند بزرگ و اسلام اصیل است.
در ادامه “دکتر محمد رضا دهشیری” سفیر جمهوری اسلامی ایران در داکار با تسلیت ایام رحلت امام و خیرمقدم به مدیران و استادان جامعة المصطفى العالمية سنگال، تصریح کرد: امام راحل، شخصیتی است که همه ما مدیون قیام وی هستیم. وی با اشاره به مهمترین توصیه امام برای تبعیت از راه پیامبران، افزود: دیدگاههای حضرت امام در عرصه داخلی بحث پیوند دیانت و سیاست است که در قالب نظام ج.ا.ایران تبلور پیدا کرد که جمهوریت به عنوان شکل و اسلام به عنوان اساس و بنیان ارزشی انقلاب اسلامی بود. بر پایه این پیوند، آنچه در انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت عبارت از آزادی، عدالت و اخلاق و معنویت است. در اسلام برخلاف سایر ایدئولوژی ها باید آزادی توأم با مسئولیت پذیری باشد. در اندیشه امام، ایده اخلاق و معنویت این دو مقوله آزادی و عدالت را به هم پیوند میدهد.
سفیر کشورمان افزود: با نظامی که توسط ایشان بنیان نهاده شد، توانست دو مقوله فرد و اجتماع را با اخلاق و معنویت در سامان اجتماعی و فردی وارد نماید و پیوند را بوجود آورد. در عرصه بینالمللی امام همواره بر وحدت مذاهب تأکید داشتند و وحدت را بنیان مقاومت میدانستند و معتقد بودند در صورتی که مسلمان با یکدیگر انسجام داشته باشند، میتوانند در مقابل دشمنان به ویژه صهیونیست مقاومت نمایند. سفیر کشورمان افزود: در عرصه بینالمللی نیز امام با طرح ایده نفی نظام سلطه که در آن زمان امپریالیسم غربی و سوسیال امپریالیسم شرقی بود، چارچوب سیاست نه شرقی و نه غربی را عنوان کردند. و اکنون نیز ما همان نفی سلطه و استقلال طلبی را دنبال می کنیم. بنابراین حضرت امام خمینی اندیشهای را بنیان گذاردند که نه تنها مربوط به داخل بلکه فرامکانی و فرازمانی است و نسل حاضر و آینده میتوانند از آن بهره ببرند. وی در خاتمه ابراز امیدواری نمود که همگان به راه و اندیشه امام(ره) تأسی کرده و ادامه دهنده تفکر و اندیشه ایشان در همه اعمال و رفتار خویش باشند.
“شیخ موسی انجای” از دیگر استادان المصطفی با اشاره به سرآمدی امام راحل در عرصه اندیشه فلسفی و عرفانی و تطبیق آموزههای دینی در قالب حکومت اسلامی، بیان کرد: امام خمینی با احاطه علمی و بنیان فکری قوی خود که ریشه در فقه، فلسفه و عرفان اسلامی داشت، نمونهای بزرگ از حکومت اسلامی در زمان غیبت ولی خدا و امام معصوم را ایجاد کرد که در دوران ائمه هدی علیهم السلام هم امکان و زمینه آن ایجاد نشده بود.
در بخش دیگری از این نشست، “یوسف مزاحم” از دیگر استادان جامعةالمصطفی، به ویژگیهای شخصیتی حضرت امام به عنوان رهبری جهانشناس و داعیهدار دعوت اسلامی برای همه جهانیان پرداخت و تصریح کرد: یکی از آثار و برکات بزرگ امام، تربیت منابع انسانی در سطوح عالی برای آینده و استمرار انقلاب بود که نمونه بارز آن، رهبری معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنهای مدظله است که انقلاب را با درایت و جامعیت، در همان مسیر امام به پیش میبرند و امید واسپاری پرچم قیام خمینی کبیر به دست امام زمان (عج) را در میان دوستداران انقلاب در جهان زنده نگه داشتهاند.
Δ