بررسی انکشاف علمی در افغانستان(ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها، راهبردها و راهکارها)

به همت نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان و با همکاری دانشگاه خاتم النبیین(ص) نشست پیش همایش انکشاف علمی در افغانستان(ظرفیت‌ها، محدودیت‌ها، راهبردها و راهکارها) برگزار گردید.

این نشست در سالن جلسات دانشگاه خاتم النبیین(ص) با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد، سپس آقای حکمت ضمن تشکر از دانشگاه خاتم النبیین(ص)، درباره ضرورت آموزش پژوهش محور در مراکز تحصیلات عالی صحبت کردند.

وی برگزاری همایش انکشاف علمی در افغانستان را باعث ترویج فرهنگ پژوهش در کشور دانست و گفت: در صورتی که به تحقیقات در کنار آموزش توجه صورت گیرد، می تواند زمینه انکشاف کشور در بخش‌های دیگر را نیز فراهم نماید.

در ادامه، آقای صداقت درباره اهمیت پژوهش و بسترهای آن گفت: برگزاری همایش انکشاف علمی در افغانستان فرصت مناسب برای فعالیت تحقیقاتی در کشور می باشد.

وی توجه به پژوهش را امر لازم برای توسعه و انکشاف جامعه دانسته و بر همکاری کلیه نهادهای علمی برای ترویج فرهنگ پژوهش در کشور تأکید کردند.

غلام علی احمدی پیرامون کارآفرینی، استفاده از ظرفیت‌ها و خلق فرصت‌ها یادآور شد: کارآفرینی حلقه واسطه بین دانشگاه، بازار و صنعت است.

وی افزود: یک کارآفرین تلاش می‌کند با شناخت خلأها و با بهره گیری از استعدادهای فردی و ظرفیت‌های اقتصادی، در صدد کاهش بیکاری و کاهش فقر است تا از این طریق فرصت‌های شغلی را در جامعه فراهم نماید.

محمدجان رحمانی پیرامون ارتباط انکشاف علمی و اقتصادی صحبت کرد، وی انکشاف علمی را زمینه ساز انکشاف اقتصادی دانسته و افزود: ارزش افزوده‌ای که در اقتصاد مطرح است، بیش از آنکه بر مواد اولیه محصولات استوار باشد، بر علم و فناوری بکار رفته در آن، متکی می‌باشد.

وی انکشاف علمی را اساس و بنیان توسعه و انکشاف در حوزه های دیگر بخصوص اقتصاد دانست و یاآور شد: برگزاری این چنین همایش‌ها می‌تواند روزنه خوبی برای درک اهمیت علم در انکشاف جوامع در عرصه‌های مختلف، بویژه در حوزه اقتصادی باشد.