رئیس المصطفی در دیدار علمای سوری:

انقلاب اسلامی فصل جدیدی در تاریخ حوزه‌های علمیه رقم زد

شماری از علمای سوریه با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت وگو کردند.

رئیس جامعةالمصطفی ضمن خوشامدگویی به علمای سوری به روند شکل‌گیری جامعةالمصطفی در پی استقبال بی نظیر برای تحصیل در حوزه علمیه قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تحولاتی است که در حوزه های علمیه رخ داد و فصل جدیدی در تاریخ حوزه‌های علمیه را رقم زد.

وی در ادامه به تشریح برخی آفاق جدید پیش روی حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: قبل از انقلاب اسلامی در حوزه علمیه قم تنها سه نشریه علمی منتشر می‌شد اما امروز صدها نشریه علمی و تخصصی در حوزه علمیه قم در عرصه گوناگون علمی به انتشار می‌رسد که قابل مقایسه با گذشته نیست.

رئیس المصطفی با اشاره به فعالیت بیش از سیصد مرکز پژوهشی در حوزه علمیه قم، اذعان داشت: در گذشته به دلیل محدودیت‌هایی که بر حوزه علمیه تحمیل شده بود تنها یک رشته علمی فقه و اصول آن هم به صورت محدود قابل ارائه بود، اما امروز طیف گسترده‌ای از رشته‌های تخصصی در حوزه مباحث فقهی، قرآن و تفسیر، کلام و ادیان و به ویژه علوم انسانی به برکت انقلاب اسلامی شکل گرفت که بسیاری از آنها پیش از این در حوزه علمیه به هیچ وجه مطرح نبوده است.

وی علوم انسانی را عرصه جدیدی برای حوزه علمیه دانست و یادآور شد: اگر کسی داعیه ارائه تمدن جدید به بشریت را دارد حتما باید در عرصه علوم انسانی دیدگاه و نقطه نظرات خود را مطرح نماید. بنابراین پس از انقلاب اسلامی، رشته‌هایی همچون اقتصاد، حقوق، مدیریت، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت، رسانه وارتباطات، روانشناسی و… در حوزه علمیه و مراکز علمی وابسته به آن رواج یافت.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، جامعةالمصطفی را یکی از مراکز علمی حوزوی فعال در حوزه علوم اسلامی برشمرد و تصریح کرد: حدود ۱۶۰ رشته و گرایش در جامعةالمصطفی در مقاطع مختلف کارشناسی تا دکتری به صورت رسمی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به عضویت جامعةالمصطفی در اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی در منطقه و جهان، اظهار داشت: هم اکنون ده‌ها هزار نفر از بیش از ۱۳۰ ملیت در جامعةالمصطفی مشغول به تحصیل هستند که این تنوع ملیتی در تاریخ حوزه‌های علمیه بی نظیر است.

رئیس جامعةالمصطفی احیا و نوسازی تمدن نوین اسلامی را هدف اصلی انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: برای تحقق این هدف تقویت تقریب، اتحاد و برادری در میان ملت‌های مسلمان ضرورت دارد و جامعةالمصطفی نیز همین راهبرد اساسی را در تمامی برنامه‌های آموزشی و علمی خود در دستور کار قرار داده است و پیروان مذاهب مختلف اسلامی در کنار یکدیگر به تحصیل علوم اسلامی بر اساس مبانی مذهب خود و با نگاه مقارن اشتغال دارند.

وی نشر معارف ناب اسلامی و اهل بیتی در سراسر جهان را رسالت جامعةالمصطفی خواند و یادآور شد: خداوند متعال به برکت انقلاب اسلامی فرصت تحقق وعده الهی گسترش جهانی دین حق را به ما اعطا نموده است و امیدواریم بتوانیم در این رسالت موفق باشیم. البته خدمت به معارف الهی و انقلاب اسلامی قطعا با دشمنی جبهه شیطانی مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان خصومت امروز جبهه استکبار با انقلاب اسلامی را یک نزاع تمدنی دانست و تصریح کرد: تمدن مادی استکباری که در چند قرن گذشته بر جهان تسلط داشته است به هیچ وجه حاضر نیست رقیبی در برابر خود ببیند. انقلاب اسلامی پرچم جدیدی را در عالم برافراشته است و سخن تازه‌ای برای بشریت به ارمغان آورده است و با تکیه بر وعده الهی، هیچ ترسی برای ایستادگی در برابر تمدن سلطه‌گر غربی ندارد و انشالله همه ما به رسالت خود در این عرصه عمل خواهیم نمود.