درس اخلاق نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان مطرح شد؛

دلمردگی مهمترین عامل عدم استجابت دعاست

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در گلستان در جلسه درس اخلاق نمایندگی جامعةالمصطفی /به تشریح فرازی از دعای شریف مکارم الاخلاق پرداخت و اظهار داشت: امام علیه السلام در لسان دعا علاوه بر تلاش برای نیل به غرض اصلی دعا که همان تحصیل مفاهیم و مدالیل عبارات دعا می باشد، درس های اخلاقی فراوانی به مخاطب آموزش می دهد که یکی از آن توجه به پیامبر و خاندان مطهر ایشان علیهم صلوات الله در همه امور از جمله در زمان دعا و مناجات است.لذا در غالب ادعیه، فرازها با صلوات بر پیامبر و عترت ایشان آغاز می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود: از فرازهای ابتدائی این دعا، اهمیت بلند همتی و تلاش برای مقاصد عالی را درمی یابیم چرا که امام علیه السلام در فقرات ابتدایی این دعا به خدای متعال عرضه می دارد : “وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکمَلَ الْإِیمَانِ، وَ اجْعَلْ یقِینِی أَفْضَلَ الْیقِینِ، وَ انْتَهِ بِنِیتِی إِلَی أَحْسَنِ النِّیاتِ ” (ایمانم را به درجه کامل‌ترین ایمان رسان، و یقینم را برترین یقین گردان، و نیتم را به بهترین نیت‌ها منتهی ساز.)

رئیس نمایندگی گلستان در ادامه نتیجه بدیهی بلند همتی و عزم برای مقاصد عالی را در سخن گهربار علی علیه السلام متجلی دانستند و عنوان کرد: امام علیه السلام عبادت را نیز برای عالی ترین هدف ممکن انجام می دادند و می فرمودند : “ما عَبَدتُكَ طَمَعًا في جَنَّتِكَ، ولا خَوفًا مِن نارِكَ ، ولكِن وَجَدتُكَ أهلاً لِلعِبادَةِ فَعَبَدتُكَ” (خدايا تو را نه به آز بهشتت پرستيدم و نه از هراس دوزخت، ليكن تو را شايسته پرستش يافتم و پرستيدمت.)

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه اظهار داشت: علیرغم وجود ادعیه ماثوره فراوان نظیر این دعا بعضا با عدم استجابت دعا مواجه می شویم که باید برای رفع موانع دعا آنگونه که در دعای کمیل به ما آموحته اند تلاش کنیم .(اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعاء)

حجت الاسلام و المسلمین حسینی افزود: از قول پیامبر مکرم اسلام ص منقول است که در پاسخ به این سوال که چرا دعای ما مستجاب نمی شود ، فرمودند :  ” اشتغلتم بعیوب الناس عن عیوب أنفسکم. وادّعیتم بغض الدّنیا وجمعتموها.و أقررتم بالموت فلم تستعدّوا له. و دفنتم موتاکم فلم تعتبروا بهم” (به عیب مردم پرداختید و از عیوب خود غافل شدید. دشمنى دنیا  را مدعی شدید و به جمع اموال پرداختید. به مرگ اقرار کردید و آماده‏ى آن نشدید. مردگان را به خاک سپردید و عبرت نگرفتید، به این مناسبات دعاى شما مستجاب نمى‏شود.)

رئیس نمایندگی گلستان درپایان از دلمردگی و اماته قلب بعنوان مهمترین عامل عدم استجابت دعا یاد کردند و تصریح کرد: خطاب “ادعونی” برای مخاطب حی است و انسان های دلمرده و یا قسی القلب از دائره مخاطبان این خطاب بیرون هستند و دعای آنان مستجاب نخواهد شد.