جلسه دفاع از رساله دکتری در مجتمع آموزش زبان و فرهنگ شناسی

جلسه دفاع از رساله دکتری با موضوع «أسس اللیبرالیة الغربیة المعاصرة فی مسئلة العدالة، من وجهة نظر الفکر الشیعی المعاصر، دراسة تحلیلیة نقدیة» در مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار گردید.

جلسه دفاع این رساله که نگاشته جناب آقای یاسر سلطانی، دانشجوی دکترای رشته اندیشه معاصر مسلمین است، با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین دکتر ساجد، رئیس مجتمع، مشاوره حجت الاسلام دکتر عبیری و داوران آقایان دکتر کریمی، حجت الاسلام دکتر مطهری و حجت الاسلام رحمتی برگزار شد.

این نوشتار سعی دارد از یکسو با بیان نظر اندیشمندان غربی مبانی تفکر لیبرالیسم معاصر را تبیین کند و از سوی دیگر با اشاره به نظر علما و اندیشمندان شیعه معاصر به بیان کاستی ها و نقاط ضعف تفکر لیبرالیسم معاصر بپردازد. نگارنده این رساله معتقد است : یکی از مهم ترین مکاتب فکری که با صدای بلند مدعی دفاع از عدالت و آزادی اجتماعی است و خواهان ارزش های انسانی و حقوق بشر بدون توجه به قوانین الهی است، لیبرالیسم معاصر است.

از سوی دیگر، اندیشه معاصر شیعی، علیرغم دفاع از عدالت و ارزش های انسانی، با محوریت احکام الهی، به دلایل متعددی با لیبرالیسم مخالف است و همین تقابل فکری انگیزه نگارش این رساله شده است. مباحث این رساله پس از امور مقدماتی در چهار مبحث تنظیم شده است. مبحث اول به تبیین مفاهیم و اصطلاحات تحقیق می پردازد.

در مبحث دوم با بیان سه عنصر اصلی تشکیل دهنده تفکر لیبرالیسم (آزادی، فردگرایی، عقلانیت) سعی دارد مبانی وجودشناسی لیبرالیسم و شیعه معاصر و نوع نگرش جهانبینانه هر دو تفکر به خدا، جهان و انسان را تبیین کند. سپس در مبحث سوم که شامل مبانی معرفت شناسی لیبرالیسم است، منابع علم از حواس ظاهری و عقل و قلب و وحی و میزان حجیت علم آنها را تبیین می کند.

در ادامه مبحث چهارم به بیان مبانی روش شناختی لیبرالیسم می پردازد از جمله سکولاریسم، کثرت گرایی، دموکراسی، حقوق بشر، مدارا، برابری. نگارنده با مناقشه و نقد مبانی وجودشناسی، معرفت شناسی و روش شناسی لیبرالیسم سعی دارد اثبات کند لیبرالیسم با انخاذ چنین مبانی غلطی نمی تواند مدعی عدالتخواهی و اجرای عدالت باشد؛ زیرا خداوند متعال باید محور در عالم و واضع قوانین فردی و اجتماعی باشد، زیرا احکام آن منطبق با عدالت است، نه به ادعای لیبرالیسم که تفکرش بر اساس «اومانیسم» وانسان محوری شکل گرفته، که انسان و امیال و آزادیهایش محور همه چیز است.

نگارنده راهکار اجرایی عدالت اجتماعی در جامعه را تحقق دیدگاه شیعه معاصر می داند که بر پایه تکافؤ حق و تکلیف برای انسان استوار است، لذا آزادی مشروط به پیروی از قوانین الهی در اداره جوامع بشری را لازمه اجرای عدالت برمی شمارد.