رئیس جامعةالمصطفی:

طرح ولایت برنامه‌ای موفق و دارای برکات فکری و معرفتی است

مراسم افتتاحیه دوره طرح ولایت ویژه طلاب و فضلای جامعةالمصطفی، با پخش پیام حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در مشهد مقدس برگزار شد.

رئیس جامعةالمصطفی در سخنان خود طرح ولایت را یک برنامه موفق و دارای برکات فکری و معرفتی دانست و ابراز داشت: بیش از دو قرن است که مسلمانان با تمدن جدیدی مواجه هستند که در غرب شکل گرفت و حتی متاسفانه برخی از مناطق اسلامی تحت استعمار این تمدن قرار گرفتند. از آثار این رویارویی تمدنی، مواجه شدن مسلمانان با مکاتب فکری و اجتماعی مختلفی بود که در غرب مطرح شد و طی قرن‌ها و دهه‌های اخير شاهدیم در بعضی از برهه‌ها، بخش قابل توجهی از جوانان و نسل جدید ما تحت تاثیر این جریان‌ها قرار گرفتند.

وی دلیل پیوستن جوانان به این جریان‌ها را بخاطر برخی جاذبه‌ها و نه به دلیل بنیان‌های فکری و معرفتی آنها دانست و خاطرنشان کرد: این جاذبه‌ها باعث می‌شد افراد به این نحله‌های فکری علاقمند شوند و گاهی بنیان‌های آنان را نیز بدون اطلاع و نقد کافی بپذیرند. مثلا در باب مارکسیسم، بیشتر جنبه عدالت‌خواهی و طرفداری از کارگران و کشاورزان و اقشار محروم جذابیت داشت و افراد تصور می‌کردند برای رسیدن به این جاذبه‌ها باید بنیان‌های فکری، معرفتی و هستی‌شناسانه آن را نیز بپذیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، یکی از جریانات غالب در تمدن جدید را تفکر لیبرالیستی برشمرد و اظهار داشت: این تفکر طی چند قرن گذشته همانند چتری بر فراز جریان‌های فکری و معرفتی دنیای غرب سیطره یافته است و بعد از فروپاشی مارکسیسم، این جریان فکری و مبانی‌اش بیشتر مورد توجه گروه‌ها و نسل جوان در کشورهای اسلامی قرار گرفت. بنابراین در رویارویی تمدنی لازم است جوانان و نسل جدید ما، با آگاهی کافی وارد عرصه شوند.

وی با اشاره به نقش محوری مرحوم آیت الله مصباح یزدی(ره) در راه‌اندازی دوره‌های طرح ولایت، تصریح کرد: ایشان در دوران پس از فروپاشی مارکسیسم که تفکر لیبرالیستی بار دیگر در کشور مطرح شد، طرح ولایت را برای دانشجویان طراحی کرد تا این عزیزان مبانی تفکر به اصطلاح مدرن را به نحو مناسب‌تر و دقیق‌تری بشناسند. برای مثال در موضوع انسان‌شناسی که یکی از مبانی تفکر جدید است یا مباحث مربوط به اندیشه سیاسی، ضروری است نگاه ليبراليسم و تفکر به اصطلاح دنیای آزاد با آنچه که اندیشه الهی نسبت به حاکمیت و اندیشه الهی درباب انسان بیان می‌نماید، مقایسه گردد.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: طرح ولایت توانسته است همان نقشی را که کتابی مانند «اصول فلسفه و روش رئالیسم» مرحوم علامه طباطبایی و حاشیه مرحوم شهید مطهری در مواجهه با مبانی فکری و اعتقادی مارکسیسم داشت، در برابر اندیشه‌های جدید لیبرالیستی ایفا نماید. این طرح خوشبختانه توفیقات بسیاری داشته است و در این دوره‌ها، آثار گران‌بهایی تدوین و استادان گرانقدری با نگاه عالمانه و نقادانه، تربیت شده‌اند.

وی تفکر الهی و اسلامی را تنها رقیب در برابر تفکر مادی‌محور دنیای غرب خواند که در همه عرصه‌ها سخن برای گفتن دارد و ابراز داشت: به همین دلیل طلاب و فضلای ما باید به نقد این مکاتب و مخصوصا تفکر ليبراليسم مجهز شوند و بتوانند از اندیشه تمدنی الهی اسلامی ‌که متعلق به همه جهان اسلام است، حراست نمایند.

وی انقلاب اسلامی را پرچمدار تفکر الهی دانست و یادآور شد: انقلاب اسلامی ما یک انقلاب انسانی است که برای همه انسان‌های جهان یک هدیه فرهنگی معنوی به همراه دارد. طلاب و فضلای عزیز ما باید با این مبانی آشنا شوند تا بتوانند آنها را به صورت عالمانه در مراکز مرتبط با نسل جدید ارائه نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با ضروری خواندن برگزاری این دوره‌ها برای طلاب و دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی که از نقاط مختلف دنیا در این مجموعه حضور دارند اذعان داشت: اگر‌چه بخشی از محتوایی که در کتاب‌ها و دوره‌های طرح ولایت ارائه می‌شود در متن آموزش‌های رسمی المصطفی و در رشته‌های مختلف گنجانده شده است، اما ارائه آن به صورت یکجا و فشرده بر اساس تجربیات و مبانی کتاب‌هایی که در طرح ولایت فراهم شده است، جای تقدیر و تشکر دارد و امیدواریم همه فضلای عزیز و دانش پژوهان محترم توفیق بهره‌مندی از این دوره‌ها را بدست آورند.