به همت نمایندگی جامعةالمصطفی؛

ولایت امیرالمومنین علی(ع) در منابع فریقین بررسی شد

مراسم گرامیداشت دهه مبارکه امامت و ولایت با عنوان «ولایت امیرالمومنین(ع) در منابع فریقین» در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

توسط نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان مراسم گرامیداشت دهه مبارکه امامت و ولایت با عنوان «ولایت امیرالمومنین(علیه السلام) در منابع فریقین» در نمازخانه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

در این مراسم استاد خادم حسین فاضلی در سخنانی در مورد ولایت امیرالمومنین(ع) گفت: امیرالمومنین علی(علیه السلام) از شخصیت های مهم و برجسته جهان اسلام است که جایگاه والایی در میان منابع و علماء اهل سنت دارد. ابن ابی الحدید در مورد علی(ع) می گوید: «چه بگویم دربارۀ مردی که دشمنانش به فضایل و مناقب وی اعتراف می‌کنند و هرگز برای آنان مقدور نشد که مناقبش را انکار نموده و فضایلش را بپوشانند».

وی در ادامه افزود: در مورد امام علی(ع) سخنان زیادی از علماء اهل سنت نقل شده است که نشان دهنده مقام و عظمت والای آن حضرت است. بزرگ مذهب شافعی امام محمد بن ادریس شافعی در اشعار معروفی در وصف امام علی(علیه السلام) می گوید: «دوستی علی سپر آتش دوزخ است؛ او امام انسان‌ها و پریان است؛ او در حقیقت جانشین مصطفی و تقسیم‌کننده بهشت و دوزخ است».

فاضلی اظهار داشت: فخر رازی در تفسیر کبیر در شرح «ذی القربی» در ذیل آیه «قل لا اسئلکم علیه اجرا الا الموده فی القربی»، بعداز آنکه سه دیدگاه را در مورد ذی القربی نقل می کند می نویسد: بنابر هر سه دیدگاه، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین (ع) در راس و صدر همه مصادیق قرار دارد. فخر رازی در جای دیگر می نویسد: اگر کسی در نماز به اهلبیت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) یعنی علی(علیه السلام) و فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و فرزندانش درود نفرستد، نمازش باطل است.

وی در پایان گفت: آیات و احادیث زیادی در منابع اهل سنت در شأن و وصف حضرت علی(علیه السلام) وجود دارد، حدیث منزلت، حدیث غدیر، آیه مباهله، آیه ولایت، آیه تطهیر از جمله آنهاست.