در نشست صمیمی رئیس نمایندگی با دانش‌پژوهان مدرسه عالی خواهران گلستان تشریح شد؛ 

مؤلفه‌های حیات اجتماعی و دینی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها

به مناسبت ولادت باسعادت حضرت زینب سلام‌الله‌علیها نشست صمیمی ریاست محترم نمایندگی با دانش‌پژوهان مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار گردید.

 

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی به تشریح برخی از مولفه های حیات اجتماعی و دینی حضرت زینب سلام‌الله‌علیها پرداخت.

وی در خصوص ولادت و نام‌گذاری آن حضرت عنوان کرد: زمانی که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به دنیا آمدند نوزاد را به نزد پیامبر (ص) آوردند و از ایشان خواستند تا نامی بر فرزند بگذارند؛ رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند؛ من در انتخاب نام این دختر از خداوند سبقت نمی‌گیرم در آن هنگام حضرت جبرئیل نزد پیامبر اعظم (ص) آمده و فرمودند خداوند تولد این دختر را به شما مبارک گفته و فرمودند نام مولود را زینب بگذارید.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در گلستان افزود: نام زینب در اصل “زین اب” است چرا که حضرت زینب برای پدر و مادر بزرگوارشان زینت و مایه افتخار بوده‌اند. همچنین یکی از القاب حضرت زینب (س) عابده آل علی بود. چون ایشان بیشتر اوقات مصروف عبادت بودند.

وی در ادامه با اشاره به صفت عقیله بنی‌هاشم که از دیگر القاب حضرت زینب سلام‌الله‌علیها است عنوان کرد: عقیله بنی‌هاشم  به معنی شخص بسیار متفکر است .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی اظهار داشت: حضرت زینب (س) دارای علم والایی بودند؛ لذا دارای لقب عالمه گردیدند و نیز عارفه بودند به این معنی که ایشان به خداوند متعال معرفت کاملی داشتند. خداوند متعال را خوب شناختند و بنده خوبی نیز برای خداوند بودند.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در گلستان با اشاره به این مطلب که والدین باید در انتخاب اسم فرزندانشان نهایت دقت را داشته باشند  و اسم‌هایی را انتخاب نمایند که دارای معنی خوبی باشد تأکید کرد:  در روز قیامت هر شخص به اسمی که در این دنیا دارد مخاطب قرار داده می‌شود؛ بنابراین والدین باید اسمی را برای فرزندانشان انتخاب نمایند که در روز قیامت فرزندانشان خجالت نکشند. در هنگام انتخاب نام فرزند والدین باید حرمت بزرگ‌ترها را نگه دارند درست همان‌طور که حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه الزهرا (س) انجام دادند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: زنان در اسلام حق بیرون رفتن از خانه و حضور در جامعه و دفاع از حق  را با حفظ شرایط اسلامی دارند البته در هنگام ضرورت. مانند حضرت زینب (س) که در هنگام زیارت قبر پیامبر اکرم (ص) شب‌هنگام با پدر بزرگوارشان بدون اینکه کسی متوجه شود می‌رفتند و در هنگام دفاع از حق در برابر یزید ایستادگی کرده و با شجاعت و علم والایشان در مشاجره شکست دادند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی در پایان تصریح کرد: در برابر مصیبت‌ها باید مقاوم باشیم و تسلیم تقدیر الهی باشیم؛ چنانچه که حضرت زینب (س) بعد از شهیدشدن هفده تن از عزیزانشان رفتار نمودند و با صبرشان دشمن را شکست دادند و بانوان اسلام باید طریقه زندگی و اخلاق زنان مؤمن صدر اسلام را الگو زندگی و اخلاقشان قرار دهند تا سعادت هر دو دنیا را به دست آورند.