آغاز مراسم عزاداری ماه محرم در نمایندگی افغانستان

عزاداری و مراسم گرامیداشت ماه محرم الحرام سال1445 در نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان آغاز شد.

به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام حزن و اندوه حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و اهلبیت طاهرینش، مراسمی با عنوان «کارکردها و پیامدهای اجتماعی و تاریخی قیام امام حسین(علیه السلام)» با حضور کارمندان نمایندگی برگزار گردید.

این مراسم بعد از نماز عصر با سخنرانی آقای محمدعلی نظری آغاز و با مداحی و سینه زنی توسط آقایان محمد عارف رضایی، علی حسین قاسمی و مهدی فروغ به پایان رسید.

در این مراسم آقای محمدعلی نظری به اهمیت حادثه عاشورا اشاره نموده گفت: واقعه عاشورا با اینکه در زمانی بسیار کوتاه یعنی نیمی از روز اتفاق افتاد اما از نظر عمق و عظمت به حدی بزرگ است که قرن هاست از آن می‌گذرد اما در مورد آن سخن می‌گوئیم و فکر می کنیم.

وی در ادامه به کارکردها و پیامدهای اجتماعی و تاریخی قیام امام حسین(علیه السلام) پرداخت و محورهای متعددی را برای آن برشمرد که تقویت همبستگی، وفاق و همدلی مسلمانان، تأسیس گفتمان اصلاحی-انتقادی، الهام بخشیدن به جنبش های اجتماعی و سیاسی حق محور، باز تولید و حفظ های ارزشهای دینی و انسانی از جمله آنهاست.

آقای نظری در ادامه افزود: قیام امام حسین(علیه السلام) همبستگی اجتماعی مسلمانان بویژه شیعیان را تقویت کرد و مرزهای هویتی آنان را مشخص نمود و با انجام مناسک محرم و عاشورا این همبستگی و وفاق مرتب باز تولید می‌شود.

وی بیان داشت: جامعه برای این که دچار بیماری و فساد و انحراف نشود نیاز به سازوکاری دارد که میتوان از آن به گفتمان اصلاح و یا نهادینه شدن خرد انتقادی یاد کرد. قیام امام حسین ع این خرد یا گفتمان را تأسیس کرد.

سخنران مراسم در بخش دیگری از بیانات خود اظهار داشت: قیام امام حسین(علیه السلام) در طول تاریخ الهام بخش نهضت ها و جنبش های اجتماعی زیادی بوده است که بر علیه ستم صورت گرفته است؛ مانند قیام توابین، مختار، انقلاب اسلامی ایران در عصر حاضر.

آقای نظری در پایان گفت: از نظر جامعه شناسی انجام مراسمات دینی به تقویت ارزشها می انجامد و ارزش ها و آرمان های فراموش شده را دوباره احیا میکند و تجلیل از مراسم محرم و عاشورا این کارکرد را دارد. به همین دلیل است که امام خمینی(ره) فرمود: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است.