به همت نمایندگی جامعةالمصطفی در افغانستان؛

نقد و بررسی کتاب «قیام کربلا از آغاز تا فرجام» برگزار شد

جلسه معرفی و نقد کتاب «قیام کربلا از آغاز تا فرجام»، در سالن دفاعیه نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان برگزار شد.

این نشست، که دبیری آن را زکریا فصیحی  بر عهده داشت، با قرائت قرآن کریم شروع شد و سپس نویسندۀ کتاب، سید عبدالله حسینی به معرفی کتاب پرداخت و آنگاه ناقدین عبدالقادر کمالی و سید عزیز الله موسوی به نقد آن پرداختند.

عبدالله حسینی در معرفی کتاب  قیام کربلا از آغاز تا فرجام گفت: کتاب معرفی کامل امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا براساس منابع تاریخی است. در کل، قیام عاشورا سه گونه روایت شده و مبتنی بر سه منبع است. روایت داستانی که اساس آن مقتل ابی مخنف است و تمام مداحان و روضه خوانان از این روایت استفاده می کنند. روایت کلامی که در منابع شیعی و سنی وجود دارد، روایت تاریخی که کمتر مورد توجه بود است و در این دو سدۀ اخیر مورد توجه قرار گرفته است و این اثر در یک مقدمه و شش فصل تدوین شده و توسط نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان چاپ گردیده است.

عبدالقادر کمالی  ناقد اول، ضمن  بیان ویژگی‌های مثبت اثر گفت: عنوان کتاب نو و قابل توجه است، جامعیت اثر درباره تاریخ کربلا، نویسنده صاحب نظرو با تجربه در عرصه‌های عاشورا پژوهشی است، استفاده از منابع دسته اول، استفاده از روش علمی مبتنی بر روش تاریخ نگاری و لحن کتاب که تقریبی است را می‌توان از مزایای این اثر نام برد.

وی در ادامه سخنان خویش در مورد کاستی های کتاب گفت: به لحاظ محتوایی؛ سابقه پژوهش ذکر نشده و منبع شناسی عاشورا در آن صورت نگرفته است و تحلیل در کتاب کمتر به چشم می خورد. شخصیت های اثر گذار و الگو مانند حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل(ع) کمتر پرداخته شده است. به لحاظ شکلی قطع کتاب مناسب نیست و صحافی آن کیفیت لازم را ندارد.

کمالی در پایان پیشنهاد داد که نقد کتاب قبل از چاپ باشد تا نویسنده از نقدهای ناقدین در تصحیح آن استفاده کرده و در این صورت کتاب از اتقان بیشتری برخوردار خواهد شد.

در ادامه سید عزیزالله موسوی ناقد دیگر کتاب، به بیان دیدگاه خود راجع به کتاب پرداخت.

وی قلم روان نویسنده و متن جامع را جزو مزایای کتاب دانست و گفت: نام کتاب قیام کربلا از آغاز تا فرجام به نظرم این تعبیر روانی لازم را ندارد و یکی دیگر از نقدها تکرار مقدمات در فصل هاست همچنین برخی عناوین اشکال دارد و نیاز به اصلاح و بازنویسی دارد تا عناوین برای خواننده جذاب و روان باشد.

وی افزود: از جهت روشی تحقیق اجتهادی بوده است. با توجه به این که نویسنده از طبری نقل قول کرده است ولی مباحث آن را تحلیل نکرده است و  از این رو برخی از شخصیت ها در تاریخ طبری به آنان خدشه شده و یا کارهای برخی دیگر از شخصیت ها توجیه شده است.

در پایان این نشست نویسنده ضمن توضیح راجع به پاره ای از نقدهای ناقدین، اظهار امیدواری کرد که در ویرایش  جدید اثر با همکاری نمایندگی جامعة المصطفى افغانستان نقدهای گفته شده ناقدین و برخی از کاستی‌های موجود کتاب را برطرف کند.