در نمایندگی گلستان برگزار گردید:

دومین نشست معرفتی ویژه سفر پیاده روی اربعین حسینی

دومین نشست معرفتی ویژه سفر پیاده روی اربعین حسینی در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان با سخنرانی دکتر نصیب الله عمراف از اساتید نمایندگی گلستان برگزار گردید.

در این نشست که با حضور جمعی از طلاب ، اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان برگزار گردید، استاد عمر اف به بررسی زیارت اربعین امام حسین در منابع روایی و تاریخی اهل سنت پرداخته و اظهار داشت : زیارت قبر مطهر امام حسین (علیه‌السّلام) در بین بسیاری از مسلمانان، جایگاه رفیعی دارد. همه‌ساله، غیر از شیعیان، جمعیت عظیمی از پیروان دیگر مذاهب اسلامی نیز به جهت زیارت آن حضرت، به کربلای معلی مشرف می‌شوند. حضور کاروان‌های اهل سنت در پیاده‌روی نجف به سوی کربلا در ایام اربعین سید و سالار شهیدان (علیه‌السّلام) شاهدی مناسب بر این مدعا است.

وی افزود : در گذر تاریخ، در مقابل محبین و دوستداران سیدالشهدا (علیه‌السلام)، عده‌ای نیز وجود داشته‌اند که مدام در آثار و آراء خود با شد رحال به جهت زیارت حرم مطهر امام حسین (علیه‌السلام)، مخالفت کرده‌اند. وهابیت و علمایی با دیدگاه این گروه، از این جریان هستند.برخی چنین ادعا کرده‌اند که شرکت‌کنندگان در این پیاده‌روی، از عوام اهل سنت هستند و لذا فعل آنان، هیچ جایگاهی در اثبات مشروعیت این حرکت ندارد. اما باید گفت، غیر از عوام اهل سنت، بسیاری از علمای اهل سنت نیز در پیاده‌روی به سوی کربلا شرکت می‌کنند.

استاد عمر اف در ادامه با اشاره به مشروعیت زیارت قبور نزد علمای اهل سنت بر اساس توجه به فطرت و سرشت آدمی و نیز ادله روایی فراوان اظهار داشت : تعبیر «لا بأس به» در حکم فقهی زیارت قبور ظهور در جواز دارد و نظر امام ابوحنیفه، امام شافعی، ابن حبیب مالکی، عمر بن حسین خُرقی حنبلی و …نیز همین است.

وی در ادامه به بررسی موضوع حلیت یا حرمت شد رحال برای زیارت پرداخت و در این زمینه ابراز داشت : شد رحال به معنی سفر کردن است و مراد از شد رحال برای زیارت امام حسین (علیه‌السلام) این است که انسان از شهر خودش، به نیت زیارت بارگاه نورانی آن حضرت عازم کربلا شود. با توجه به آثار ابن تیمیه و بزرگان وهابیت می‌توان گفت که آنان با مسئله شد رحال برای زیارت قبور صالحین مخالف هستند. استناد به روایت “لا تشد الرحال” جهت اثبات ممنوعیت شد رحال برای زیارت قبر مطهر امام حسین (علیه‌السّلام) و دیگر صلحا، مورد قبول جمهور علمای فریقین نیست. گذشته از آن‌که در طول تاریخ، عموم مسلمین اعم از صحابه، علما و پیروان مذاهب مختلف، به سوی قبوری از جمله قبر مطهر پیامبراکرم (صلی‌ الله‌ علیه ‌و ‌آله ‌و سلّم) شد رحال انجام می‌دادند.

استاد عمر اف تصریح کرد : در روایات نیز ائمه اهل البیت (علیهم‌السّلام) به یارانشان توصیه می‌فرمودند، زیارت قبر مطهر امام حسین (علیه‌السّلام) را به یکدیگر سفارش کنید. نظیر روایتی از امام باقر (علیه‌السّلام) فرمودند: «مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ (علیه‌السّلام) فَاِنَّ اِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ»( شیعیان ما را به زیارت قبر مطهر امام حسین (علیه‌السّلام) امر کنید، چرا که زیارتش روزی را افزون می‌کند و عمر را طولانی می‌گرداند و بلاها و بدی‌ها را دفع می‌کند) امام

وی در ادامه اظهار داشت : امام باقر (علیه‌السّلام) در هنگام بیان این فرمایش در کربلا حضور نداشتند و (به احتمال زیاد) در مدینه، این سخن را بیان فرمودند و با عنایت به این مسئله که رفتن از مدینه به کربلا، بدون شد رحال ممکن نیست، بنابراین روایت فوق نیز، موید دیگری در جهت اثبات مشروعیت شد رحال به جهت زیارت قبر مطهر امام حسین (علیه‌السّلام) محسوب می‌شود.

خاطر نشان می شود در این نشست مستند سفر اربعین سال گذشته طلاب نمایندگی به نمایش در آمد.