حجت الاسلام و المسلمین حسینی در درس اخلاق تصریح کرد؛

پیامبر اعظم(ص)، آغازگر تغییر در فرهنگ جهانی 

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این برنامه که چهارشنبه ۵ مهرماه و در آستانه ایام با سعادت ولادت پیامبر مهربانی و رحمت و هفته وحدت برگزار گردید، حجت الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان به ایراد سخن پرداخت .

وی در این درس به تشریح مفهوم فرهنگ و فرهنگ سازی در اندیشه اسلامی پرداخت و اظهار داشت : فرهنگ، مجموعه ای از ارزشها، عادات، رفتار و سنت های هر قومی است که شالوده و بنیان تمدنی اجتماع را شکل می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در این زمینه افزود: هنگامی که فرهنگ‌های باطل و التقاطی بر زندگی مردم سایه افکنده بود، فرهنگ اسلامی در قالب یک نظام هماهنگ با فطرت و عقل توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بنیان گزارده شد و تا امروز بر تمامی نحله های فرهنگی تفوق داشته است.

رئیس نمایندگی جامعةالمصطفی در گلستان درباره نقش پیامبر در شکل گیری فرهنگ ناب اسلامی ابراز داشت: رسول الله صلی الله علیه و آله با ارجاع بشر به فطرت پاک و الهی خود و توجه به احکام و هدایت‌های عملی که از سوی شارع مقدس تکلیف گردیده است، به عنوان دو ابزار و روش مهم برای ایجاد تغییر در فرهنگ، جامعه را از غرقاب فرهنگ ناصواب به سوی فرهنگ ناب آسمانی و وحیانی سوق دادند.

وی با بیان این که در حوزه فرهنگ با دو رویکرد کلی فرهنگ فعال و فرهنگ انفعالی مواجه هستیم، اظهار داشت: در فرهنگ فعال شاهد یک جریان نشاط آور، پویا، انسان ساز و سعادت آفرین هستیم؛ لیکن در فرهنگ انفعالی خمود، عقبگرد، درجازدگی و شقاوت به چشم می‌خورد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه در خصوص ابزارهای فرهنگ سازی مبتنی بر اندیشه دینی عنوان کرد: فطرت، عقل و وحی را به عنوان سه ابزار مهم فرهنگ سازی در جامعه الهی می شناسیم و معتقدیم تنها راه درست برای نیل به سعادت اجتماعی و شکل گیری فرهنگ صحیح الهی استفاده درست، بجا و بموقع از این ابزارهاست.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی درباره نقش فطرت و توجه به نهاد پاک انسانی در شکل گیری فرهنگ صحیح اظهار داشت : خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: ” اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى”( عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است) و یا در آیه دیگر می فرماید : “أَأَرْبَابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ” (آیا خدایان متفرق و بی‌حقیقت بهترند یا خدای یکتای قاهر و غالب؟) و مراد جدی خدای متعال از این آیات تنبه و توجه بشر به فطرت و دریافت های باطنی حقیقی او بر اساس گوهر پاک وجودی است که در نهاد او به ودیعت نهاده شده است.

نماینده جامعةالمصطفی در استان گلستان در پایان سخنان خود تصریح کرد: با توجه به آنچه مطرح گردید، پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله آغازگر تغییر در فرهنگ جهانی بر مبنای منطق وحیانی است؛ امیدواریم همه ما بر اساس منهج نورانی آن وجود مبارک در ساحات گوناگون حیات فردی و اجتماعی خود گام برداریم.