درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر پیشنمازی برگزار شد.

وی در این درس با اشاره به ساحات سه گانه رابطه امام و ماموم در حوزه تاسّی و تبعیّت، اظهار داشت : سیره نورانی پیشوایان دین علیهم السلام به سه بخش تقسیم می شود ؛ نخست، بخش غیر قابل دسترس برای آحاد بشر است که همانا علم و عصمت و دیگر صفاتی از این قبیل است که مختص مقام معصومین علیهم السلام بوده و هیچکس را یارای نیل به آن مقام نیست.

دکتر پیشنمازی در تشریح دومین ساحت از سیره ائمه هدی علیهم السلام عنوان کرد : وقتی به سیره پیشوایان دینی نظر می کنیم درمی یابیم که بعضی از اقوال و افعال آن حضرات در ظرف زمانی خود قابل توجیه بوده و اختصاص به زمان خود امام معصوم داشته است که ماجرای سفیان ثوری و تذکار وی به امام صادق علیه السلام در خصوص نحوه پوشش ایشان مثال خوبی در این زمینه به شمار می رود.

استاد حوزه در خصوص قسم سوم ابراز داشت : پیامبر عظیم الشان اسلام فرموده اند که من از آن جهت برانگیخته شدم که شرافت‌های اخلاقی را کامل کنم.( إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق) و از آنجا که آن وجود شریف هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید بلکه سخن او غیر وحی خدا نیست ،( وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَىٰ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَىٰ) درمی یابیم که این بخش از سیره و حیات پیشوایان دینی یعنی الگو بودن از حیث مکارم و سجایای اخلاقی برای ما بعنوان منظومه ای از آموزه های قابل تبعیت معرفی شده و قسم مشترک بین امام و ماموم محسوب گردیده و ما باید بر اساس آن رفتار و عمل نمائیم.

حجت الاسلام و المسلمین پیشنمازی در ادامه و در بیان نمونه ای از مکارم اخلاقی ائمه هدی علیهم السلام تصریح کرد : آنگاه که به سیره ائمه علیهم السلام مراجعه می کنیم شاهدیم که در راه نیل به مطلوب که همانا رضایت ذات باری تعالی است صبر و استقامت بی مانندی از خود نشان داده اند که این برای ما بعنوان الگوی شایسته در زندگی بشمار می رود.

وی در این زمینه افزود : خداوند متعال این مهم را در قرآن کریم مورد اشاره قرار داده است و فرموده است : “وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ”( چه بسیار پیامبرانی که مردان الهی فراوانی به همراه آنان جنگ کردند! آنها هیچ‌گاه در برابر آنچه در راه خدا به آنان می‌رسید، سست و ناتوان نشدند (و تن به تسلیم ندادند)؛ و خداوند استقامت‌کنندگان را دوست دارد.)

دکتر پیشنمازی در ادامه و در معرفی نمونه عینی صبر و استقامت به قیام سیدالشهدا و همراهی یاران باوفای آن حضرت در این قیام اشاره کرد و اظهار داشت : امام حسین علیه السلام برای همیشه تاریخ الگوی صبر و استقامت خواهد بود چرا که او و یارانش علیهم السلام در مسیر پرحادثه قیام خود متحمل رنج های بی مانند شدند اما در همه حال به خدای متعال توجه داشته و صبوری نمودند.

وی افزود : امام حسین علیه السلام در مسیر قیام خود فرمودند : “اِنَّ مَنْ لَحِقَ بی مِنْکُمُ اسْتُشْهِدَ، وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یَبْلُغِ الْفَتْحَ”(هر کس از شما به من بپیوندد به شهادت مى رسد و هر کس بماند به پیروزى نخواهد رسید) و تنی چند از یاران باوفای آن حضرت تا آن هنگام که غرق بخون گردیدند از همراهی آن حضرت دست نکشیدند و اسوه صبر و استقامت گردیدند.

حجت الاسلام و المسلمین پیشنمازی در این زمینه افزود : از نمونه های بسیار تاثیر گذار می توان به ماجرای عمرو بن جناده اشاره نمود در حالى كه يازده سال بيشتر نداشت از امام عليه السلام اجازه ميدان خواست. امام عليه السلام فرمود: «پدر تو در جنگ به شهادت رسيده، شايد مادرت راضى نباشد». او عرض كرد: “إنَّ أُمِّي هِيَ الَّتِي أَمَرَتْنِي” (مادرم به من فرمان داده است گام در اين ميدان بگذارم!)