در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید :

درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران گلستان

درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران نمایندگی جامعةالمصطفی در استان گلستان با حضور حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی رئیس مدرسه عالی علوم اسلامی این نمایندگی برگزار شد.

استاد درس اخلاق با اشاره به این مهم که هدف از جلسه اخلاق و تذکر نکات اخلاقی، کسب فضایل و تشویق انسان به تلاش برای نیل به درجه بالاتری از سجایا و مکارم اخلاقی است، اظهار داشت: مهمتر از عرفان و اخلاق نظری، عرفان و اخلاق عملی است به تعبیر دیگر اینکه سعی کنیم از وضعیت مطالعه و نظر به وضعیت عمل برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی افزود : اخلاق عملی یعنی یک برنامه منظم داشته باشید و رذایل اخلاقی را بشناسید و سعی کنید آنها را کنار بگذارید و فضایل اخلاقی را بشناسید و در این حیطه خود را رشد دهید.شناخت اینها کار سختی نیست اما نهادینه شدن یک صفت خوب در وجود انسان سالها مجاهده و تلاش می خواهد لذا بسیاری از بزرگان، مراقبه دایمی را پیشنهاد و عمل می نمودند.

رئیس مدرسه عالی علوم اسلامی عنوان کرد : ندیدن عیب مردم، عدم فحص مسائل جزئی در زندگی خانوادگی ، عدم توجه به کارهای خوب خود و نیز رعایت اصل تغافل ، از جمله مواردی است که رعایت آن آثار فراوان تربیتی در خانواده و اجتماع دارد و باعث آرامش فرد می شود.

وی در ادامه و در بیان بایسته های گفتاری ابراز داشت : ‏ هرچه شنیدی نگو چون یا باعث سخن چینی و اختلاف میشود و یا آنکه خدای ناکرده اشاعه فحشا میشود. به کسی که حرفت در او تاثیرندارد نگو؛ زیرا یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر احتمال تاثیر آن در مخاطب است.

حجت الاسلام والمسلمین سلیمانی ادامه داد: سخنی که دلی بیازارد نگو‌؛ دل شکستن هنر نمی باشد هرسخن راستی را هرجا نگو‌؛ اولا تا از ما سوالی نپرسیدند مطلبی را بیان نکنیم. ثانیا لازم نسیت هر چه میدانیم را راجع به آن موضوع بگوییم. هرخیری که درحق دیگران کردی نگو‌؛ چون ارزش و اجر معنوی کارت را زایل میکنی. راز را نگو حتی به نزدیکترین افراد؛ چه راز خودت باشد یا اینکه فرد دیگری آن را به امانت پیش شما گذاشته باشد.

رئیس مدرسه عالی علوم اسلامی نمایندگی گلستان از پرسش های بیهوده بعنوان رذیله لسانی دیگر یاد کرد و اظهار داشت : آنچه را موجب اختلاف و نزاع می شود یا آنکه به تو مربوط نیست، آنچه که شخص از گفتنش شرم دارد، آنچه باعث آزار شخص می شود و آن پرسشی که در آن فایده ای نیست را هرگز بر زبان جاری نساز که در برخی اوقات مستوجب خشم و غضب الهی قرار خواهی گرفت.