در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید :

درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران

درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان با حجت الاسلام و المسلمین حسینی، رئیس نمایندگی برگزار شد.

وی در ادامه درس پیشین و در تبیین آثار دنیوی تقوی از منظر قرآن کریم و تراث روایی اظهار داشت: اولین اثر دنیوی تقوی بهره‌مندی از هدایت قرآن است. قرآن کتاب هدایت است ؛ اما گاهی اوقات بعضی از نعمت‌ها برای عده ای نقمت است و قرآن کریم در این زمینه می‌فرماید: “وَنُنَزِّلُ مِنَ ٱلقُرءَانِ مَا هُوَ شِفَاء وَرَحمَة لِّلمُؤمِنِينَۙ وَلَا يَزِيدُ ٱلظَّـلِمِينَ إِلَّا خَسَارا” (و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل می‌کنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمی‌افزاید.)

رئیس نمایندگی گلستان خاطرنشان کرد: قرآن برای آدم‌های بی‌تقوا جز خسارت و ضرر چیز دیگری نیست؛ چون قابلیت و لیاقت بهره‌مندی از قرآن را ندارند، اما اگر انسان در زمره متقین باشد از هدایت و راهنمایی قرآن بهره‌مند می‌شود . قرآن کریم می فرماید :”هذا بَيانٌ لِلنّاسِ وَهُدًى وَمَوعِظَةٌ لِلمُتَّقينَ” قرآن یک نوع بیان است برای مردم و هدایت و موعظه است اما نه برای هر کس بلکه برای متقین! یا آیه شریفه ” ذلِکَ الْکِتابُ لارَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ” که اشعار می دارد هدایت ویژه قرآن شامل حال انسان‌های با تقوا می‌شود یعنی اگر خوددار باشی از هدایت قرآن برخوردار می‌شوی.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی قدرت تشخیص حق از باطل را دومین ثمره دنیوی تقوی برشمرد و ابراز داشت: اگر اهل تقوا باشیم خدا به ما قدرت فرق گذاری بین حق و باطل را عطا می نماید. براحتی می‌توانیم بفهمیم کجا حق است و کجا باطل! متاسفانه این روزها می‌بینیم که صدها کودک را در فلسطین می‌کشند، اما برخی از سران کشورهای اسلامی به جای اینکه اسرائیل را محکوم کنند، حماس را محکوم کردند؛ چرا؟ چون قدرت حق و باطل را و تشخیص آن از یکدیگر را ندارند . قرآن کریم می فرماید : “يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا ” (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اگر از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، برای شما وسیله‌ای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمی‌دهد )

وی در ادامه با استعاره از آیه شریفه “وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مِنْ أَمْرِهِ يُسْرًا” برون رفت از مشکلات را از دیگر ثمرات دنیوی تقوی برشمرد و عنوان کرد: اگر میخواهیم از تنگناها بیرون آییم و از سختی ها رها شویم و اهل آرامش گردیم باید تقوای الهی پیشه کنیم تا به یسر و آرامش برسیم چرا که خدای متعال می فرماید : هر کس تقوای الهی پیشه کند، خداوند کار را بر او آسان می‌سازد!

استاد حوزه و دانشگاه در پایان عنوان کرد: از دیگر ثمرات دنیوی تقوی می توان به این مهم اشاره نمود که افراد با تقوی هرگز در زندگی به بن بست نمی رسند. اصلاً خداوند انسان‌ها را در سختی و مشکلات خلق کرده است. “لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ” و این آدمی است که باید حقیقت وقایع را درک و از تنش ها و ناملایمات آنگونه که بایسته است ، فرصت بسازد. هر کس اهل تقوا باشد خداوند راه خروج را به او نشان می‌دهد چرا که فرموده است : “وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًاوَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ”