در جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان برگزار گردید :

درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران

درس اخلاق ویژه طلاب مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حسینی برگزار شد.

رئیس نمایندگی گلستان در این درس با اشاره به ضرورت بهره مندی از حکمت های سازنده در ثقلین مبارکین برای تربیت اخلاقی فردی و اجتماعی به تبیین عوامل و موانع آرامش از دیدگاه آیات و روایات پرداخت و ابراز داشت: کسب آرامش بحثی مهم و کلیدی است و از گمشده های جهان امروز ما بشمار می رود. آرامش یکی از آثار تقوا است و ناآرامی یکی از آثار بی تقوایی است . کسی که در زندگی تقوا و قوانین الهی را رعایت کند همیشه آرامش دارد و بی تقوایی یعنی زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات الهی.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در تعریف آرامش عنوان کرد : آسایش غیر از آرامش است . آسایش یعنی فراهم بودن ابزار زندگی مادی اما آرامش یک چیزی بالاتر از آسایش است ؛ آرامش که معنا و ریشه قرآنی هم دارد به معنای تسکین و آسودگی ذهن است . بعبارت دیگر آرامش به معنای راحتی فکر و ذهن انسان در برنامه های زندگی است .

وی در ادامه ابراز داشت: در مقابل آرامش ، تشویش، نگرانی، استرس و اضطراب وجود دارد. امام حسین علیه السلام هرچه به شهادت نزدیک‌تر می‌شدند آرامش آن حضرت بیشتر می شد. چرا چون انسانی که میخواهد به ملاقات خداوند متعال برود تشویش ندارد. این یعنی آرامش .

رئیس نمایندگی گلستان در پاسخ به حقیقت آرامش اظهار داشت: آیا آرامش یک امر واقعی است؟ از نگاه قرآن آرامش امریست که حقیقت واقعی دارد. دلیل بر این مطلب آیه شریفه قرآن است که می فرماید : “هو الذی انزل سکینه فی قلوب المومنین” (او کسی است که آرامش و سکینه را در دل مومنین فرو میآورد) . سکینه یعنی آرامش و این واقعیت است و می فرماید این را مطمئن باشید که امری حقیقی است و آن هم به دست خداوند تبارک و تعالی است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه و در تبیین جایگاه آرامش و نقش آن تصریح کرد: کسی که آرامش ندارد هیچ وقت به هدف هم نمی رسد. اگر میخواهی به هدف والا برسی باید دارای آرامش باشی! ادم های مضطرب همیشه دلهره در دیگران هم ایجاد می کنند اما انسان های آرام جمعیت را هم به آرامش دعوت می کنند

وی در تشریح این موضوع گفت: انسان هایی که وصل به خدا هستند از هیچ امری واهمه ندارند . قرآن کریم می فرماید: “لکیلا تاسوا علی ما فاتکم و لا تفرحوا بما آتاکم ” یعنی اگر چیزی را از دست دادید مایوس نشوید. اما اگر نعمتی هم به شما روی آورد از فرط خوشحالی از حالت بندگی خارج نشوید. یا می فرماید “الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون ” یعنی افراد دارای آرامش در مصیبت صبر می کند. و چه نعمت از او گرفته شود و چه نعمت داده شود او آرامش خود را از دست نمی دهد. البته که در باب مصیبت ابراز ناراحتی امری طبیعی است اما مایوس از درگاه خداوند نمی شود.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به این پرسش که “نتیجه آرامش چیست؟” ابراز داشت : خداوند متعال می فرماید : “یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی” یعنی ای بنده‌ای که دارای نفس مطمئن و آرام هستی تو باید به سوی پروردگارت برگردی و در آغوش خداوند متعال باشی. خداوند متعال از تو خشنود است و جایگاه تو در بهشت عالی است. این بدان معنا است کسی که دارای روح آرام باشد دیگر عزرائیل و فرشته‌ها او را خطاب نمی‌کنند بلکه پروردگار او را خطاب می‌کند. این اولین نوازشی است از سوی خدا به انسان که دارای روح آرام باشد .