مشهد مقدس میزبان اجلاسیه شرق کشور کنگره اندیشه‌های قرآنی رهبر انقلاب

رئیس جامعةالمصطفی العالمیة خراسان گفت: کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در روزهای ۱۳ و ۱۴ دی‌ماه، مصادف با ولات باسعادت حضرت زهرا (سلام االله علیها) و شهادت سردار سلیمانی، در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار می‌گردد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح، رئیس جامعةالمصطفی خراسان و رئیس اجلاسیه شرق کشور کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری، در نشست خبری کنگره که صبح امروز به میزبانی جامعه المصطفی خراسان برگزار شد، ضمن معرفی ابعاد کمی و کیفی فعالیت‌ها و دستاوردهای جامعةالمصطفی در عرصه بین‌الملل اظهار داشت: نقش جامعةالمصطفی در توسعه علوم اسلامی و انسانی مبتنی بر ارزش‌های اسلام ناب و مبانی اهل‌بیت علیهم‌السلام و همچنین معرفی گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه‌های راقی مقام معظم رهبری در سطح جهان بسیار برجسته است.

وی در خصوص اهداف برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای افزود: باتوجه‌به این که آشنایی عمده نسل جوان، بیشتر با ابعاد شخصیت سیاسی، مدیریتی و حاکمیتی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است و غالب مخاطبان در داخل و خارج از کشور کمتر با ابعاد علمی و شخصیت معنوی آشنایی دارند؛ لذا از اهداف مهم این کنگره در درجه اول ترویج و توسعه تعالیم و ارزش‌های قرآنی در سطح جامعه و در درجه دوم تبیین و معرفی اندیشه‌های قرآنی و معنوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و نوآوری‌های تفسیری ایشان و همچنین معرفی شخصیت قرآنی ایشان به‌عنوان شخصیتی تأثیرگذار در حرکت قرآنی جامعه اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صالح ادامه داد: در زمینه پیشینه و سیر فعالیت‌های رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی، ایشان بعد از گذراندن مراحل تحصیلات حوزوی در مشهد به مدت ۶ سال در شهر قم، اقامت و تحصیل داشته‌اند که طی آن از حضور اساتید برجسته‌ای مانند آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله خمینی و علامه طباطبایی (رحمة‌الله علیهم) بهره‌مند شده‌اند و بعد از آن حضرت آقا در سال ۱۳۴۳ به مشهد بازگشتند که از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی ایشان علاوه بر تین که در زمینه فعالیت‌های سیاسی و مبارزه با رژیم ستم‌شاهی واردشدن درس تفسیر قرآن را پایه‌گذاری می‌کنند. در واقع پیشینه فعالیت رسمی تفسیری ایشان از سال ۱۳۴۳ محسوب می‌شود.

وی با تشریح بخشی از فعالیت‌های تفسیری مقام معظم رهبری اضافه کرد: آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در سال ۱۳۴۳ ابتدا دروسی را در محله پایین خیابان در خصوص تفسیر سوره مبارکه «مائده» را از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۴۷ انجام می‌دهند که بعد از سال ۱۳۴۷، تدریس دروس رسمی تفسیر را برای طلاب مشهد راه‌اندازی می‌کنند که این تدریس به بزرگ‌ترین درس تفسیری کشور تبدیل می‌شود. دستگاه امنیتی رژیم پهلوی باتوجه‌به استقبال مردم متوجه می‌شود که این درس‌ها تأثیر زیادی بر اندیشه نسل جوان دارد، به همین دلیل با آن مقابله کرده و آن را تعطیل می‌کند. زیرا خصوصیت این تدریس‌ها این بوده است که مقام معظم رهبری مبانی مبارزه و مقابله با رژیم شاه را از آیات قرآن استخراج کرده و بر اساس این آیات به نسل حاضر ارائه می‌دادند.

رئیس اجلاسیه شرق کشور کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری افزود: دروس تفسیری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در مشهد مقدس در مکان‌های متعددی مانند مسجد قبله، مدرسه میرزا جعفر و مسجد کرامت پیدا می‌کند که در ۲۰ دی ۱۳۵۳ حضرت آقا دستگیر شده و به زندان تهران منتقل می‌شوند. فلذا وقفه‌ای در این درس‌ها ایجاد شد و بعد از بازگشت، در اوایل شهریور ۱۳۵۴ قصد شروع مجدد تدریس تفسیر قرآن را آغاز می‌کنند؛ اما با مقاومت جدی ساواک روبه‌رو شده و این تدریس‌های عمومی برای همیشه تعطیل می‌شوند، اما این تدریس‌ها در مکان‌های خاص برای گروه‌های خاص، ادامه می‌یابد. همچنین بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری این تدریس‌ها را برای طلاب و دانشجویان در حسینیه امام خمینی (ره)، دفتر ریاست‌جمهوری و حزب جمهوری اسلامی ارائه می‌کردند.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در مقدمه تفسیر سوره «حمد» هدف خود را این‌گونه ارائه کرده‌اند که هدف من از ارائه درس تفسیر مشارکت من در تعلیم‌وتربیت قرآنی نسل جوان و درگیرشدن فکر نسل دانشجو و طلبه با قرآن کریم و همچنین توسعه ارزش‌های قرآنی در سطح جامعه است.

رئیس جامعةالمصطفی (ص) در خراسان اظهار داشت: تاکنون ۱۰ جلد تفسیر از مقام معظم رهبری تحت عنوان «بیان قرآن» منتشر شده است که یکی از اقداماتی که برای این کنگره صورت‌گرفته است، معرفی این کار تفسیری در نمایشگاهی در جنب همایش و معرفی هر کتاب در برنامه کوتاه ده‌دقیقه‌ای در صداوسیمای استان است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح در خصوص ویژگی‌های تفسیر آیت‌الله خامنه‌ای، اظهار داشت: تفسیر رهبر انقلاب چند ویژگی برجسته دارد: اول این که باتوجه‌به شخصیت علمی و سابقه مبارزاتی و مدیریتی معظم له یک نگاهی تربیتی، اجتماعی و سیاسی در تفسیر دارند؛ لذا نی توان تفسیر ایشان را یک تفسیر تربیتی و اجتماعی به‌حساب آورد. دوم که تفسیر حضرت آقا متناسب با نیازهای روز جامعه است، زیرا ایشان باتوجه‌به نیازهای روز توانسته‌اند، نکات را از آیات برداشت و برای مردم در تمامی حوزه‌ها ارائه دهند که به همین دلیل تفسیر ایشان برای مخاطب بسیار پرجاذبه است. سوم این که محتوای تفسیر رهبری فرزانه انقلاب در همه آثار و سخنان ایشان از یک انسجام و نظام‌وارگی برخوردار است و چهارم این که در بحث خلاقیت و ظرافت در ارائه مباحث بسیار خلاق عمل می‌کنند. زیرا ایشان به زوایایی از آیات توجه می‌کنند که بسیاری از مفسران بزرگ در تفاسیر خود به آن محورها اشاره‌ای نداشته‌اند. ششم نگاه شبکه‌ای ایشان به مضامین قرآن و توجه به تفسیر هر آیه بر اساس بررسی سایر آیات قریب‌المضمون که همان سبک تفسیر قرآن به قرآن است و هفتم این ایشان توانسته‌اند در عینیت‌بخشی به مضامین قرآنی و انطباق آن با شرایط جامعه واقعاً یک شاهکار تفسیری ارائه دهند که مخاطب بتواند پیام روشن قرآن را دریافت کند و هشتم این که ایشان به‌عنوان یک فقیه و از سوی دیگر حاکم اسلامی به استخراج مبانی حکمرانی اسلامی از آیات قرآن پرداخته است که کمتر مفسری در طول تاریخ این نگاه کاربردی با رویکرد حاکمیت اجتماعی قرآن، تفسیر خود را ارائه داده است.

وی در خصوص محورهای این کنگره افزود: این کنگره در ۱۵ محور شامل مرجعیت قرآن، علوم قرآنی، قرآن و اهل‌بیت، روش‌شناسی تفسیر، زن و خانواده، قرآن و انقلاب، دولت و جامعه‌سازی، مبانی حکومت‌داری اسلامی از منظر قرآن کریم، قرآن و علوم طبیعی و علوم‌انسانی، قرآن و مستشرقان غرب، شخصیت و سیره قرآنی رهبر انقلاب، مبانی حکومت‌داری اسلامی از منظر قرآن کریم، تفسیر و معارف قرآن، ترجمه و تدبر و انس با قرآن و… توسط جامعةالمصطفی (ص) با همکاری بیش از ۱۸۳ مرکز حوزوی و دانشگاهی این همایش را برگزار می‌کند که بالاترین سطح مشارکت در سطح کشور برگزار می‌گردد.

رئیس جامعةالمصطفی (ص) العالمیة خراسان رضوی بیان کرد: این کنگره به‌صورت اجلاسیه‌هایی در سطح کشور برگزار می‌شود که شرق کشور با بیش از ۲۰۰ مقاله به مشهد واگذار شده است و بخشی از این مقالات به استان‌های تهران، اصفهان، تبریز و همچنین در چند کشور خارجی سوریه، افغانستان، هندوستان و پاکستان این کنگره برگزار می‌شود. مناطق تحت پوشش شرق کشور شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هستند.

وی افزود: در برگزاری این کنگره شورای سیاست‌گذاری اجلاسیه شرق کشور با حضور نمایندگانی از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، حوزه علمیه خراسان، استانداری خراسان رضوی، کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر و آقایان دکتر طالبی رئیس، صداوسیمای خراسان رضوی، رؤسای مجموعه مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی و جمعی از سایر مسئولان استانی برای بهره‌مندی بیشتر از مجموعه ظرفیت استان تشکیل شده است.

وی بیان کرد: یکی از رویکردهای ما در این همایش این است که این کنگره تمام اقشار جامعه را در برگیرد. یعنی هدف ما این است که کل شهر درگیر این همایش شوند، فلذا به همین دلیل از عمده نهادهای شهر دعوت شده است تا جامعةالمصطفی (ص) را در برگزاری هرچه بهتر این همایش همراهی نمایند و عموم طبقات جامعه بتوانند با مباحث قرآنی آشنا شوند.

رئیس اجلاسیه شرق کشور کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خبر داد: تاکنون ۱۸۳ پیش‌نشست، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲ کرسی مناسب با محورهای همایش در سطح کشور برگزار شده است. این نشست‌ها، کرسی‌ها و کارگاه‌ها در شهرهای مشهد، اصفهان، گرگان، بندرعباس، سنندج، ساری، اهواز، دزفول، کرمان، شوشتر، قم، تهران، شهر کربلا، استانبول و کراچی برگزار شده است.

وی در خصوص حجم مقالات دریافت شده برای این کنگره اظهار داشت؛ در سطح کلان کشور ۲۴۱۱ چکیده مقاله، ۱۷۱۰ اصل مقاله دریافت شده است که بعد از بررسی و ارزیابی مقالات مجموعاً ۹۲۵ مقاله پذیرفته شده است. از میان این مقالات، ۲۲۱ مقاله در شرق کشور دریافت و ۶۸ مقاله بین‌المللی و در مجموع ۲۸۹ مقاله در کنگره شرق کشور پذیرفته شده است که از این تعداد، سهم خراسان رضوی ۱۱۶ مقاله، خراسان جنوبی ۱۹ مقاله، خراسان شمالی ۲۶ مقاله و سیستان و بلوچستان ۶۰ مقاله بوده است.

وی در خصوص آمار مقالات بین‌المللی شرق کشور، تشریح کرد: ۱۶ مقاله به زبان انگلیسی، ۱۲ مقاله به زبان عربی، ۵ مقاله به زبان فرانسه، ۷ مقاله به زبان بنگالی، ۲ مقاله به زبان اندونزی، ۷ مقاله به زبان آذری، ۱۸ مقاله به زبان اردو و ۲ مقاله به زبان ترکی استانبولی نگاشته شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صالح افزود: این کنگره در روزهای ۱۳ و ۱۴ دی‌ماه که مصادف با ولات باسعادت حضرت زهرا (س) و شهادت سردار سلیمانی است، در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود. زمان افتتاحیه ساعت ۸ تا ۱۱,۳۰ صبح و ۱۳:۳۰ تا ۱۶ چهارشنبه و اختتامیه در روز پنجشنبه از ساعت ۸:۳۰ الی ۱۱ است. سخنران‌های محوری این مراسم نماینده ولی‌فقیه در استان، آیت‌الله علم‌الهدی، دکتر عباسی رئیس جامعةالمصطفی (ص)، حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام خیاط رئیس حوزه‌های علمیه و دبیر شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان هستند.

مدیر جامعةالمصطفی العالمیة خراسان رضوی تصریح کرد: در نوبت عصر روز افتتاحیه پنج کمسیون تخصصی علمی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار می‌گردد. همچنین نمایشگاهی از آثار مقام معظم رهبری در حاشیه این کنگره برگزار خواهد شد.