تأثیرات فرهنگی ایران و آمریکای لاتین

دوازدهمین پیش نشست همایش ظرفیت های علمی و فرهنگی ایران و آمریکای لاتین با عنوان "تأثیرات فرهنگی ایران و آمریکای لاتین (هنرهای بصری و ادبیات) " توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه طباطبایی تهران برگزار گردید.

این نشست با حضوری چند تن از اساتید و دانشجویان زبان و ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی و مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد؛ در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین آقای میر جعفری دبیر علمی همایش به ایراد سخنانی درباره ضرورت ایجاد گفتمان‌های میان فرهنگی با ملل مختلف پرداخت و همچنین پیرامون همایش ایران و آمریکای لاتین توضیحاتی را بیان کرد.

در ادامه آقای دکتر آمیلکار آلدما کروز (استاد زبان اسپانیایی مجتمع) سخنان خود را درباره تأثیرات شعر کهن پارسی بر اندیشه خوسه مارتی طرح کرد.

وی بیان داشت که ادیب کوبایی خوسه مارتی با بررسی ترجمه‌های انگلیسی از آثار شعرای معروف همچو حافظ و سعدی الهامات زیادی از آنان گرفت و این در اندیشه ادبی وی بسیار موثر بود. اشعار او بعضا دارای مضامین اخلاقی و عرفانی‌ای است که مشابه بیانات اخلاقی و عرفانی حافظ و سعدی می‌باشد. بنابراین وی جزء ادیبان لاتینی‌ای است که تأثیرات شگفتی از شعر و ادبیات فارسی گرفته و آن را در قالب شعر اسپانیایی به مخاطبان لاتینی ارائه داد.

در ادامه مباحث، آقای دکتر رافائل ماریللو (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران) در خصوص تأثیرات نقاشی دیواری لاتینی بر نقاشی‌های دیواری ایران بیاناتی را ایراد نمود. او ابتدا به شروع دیوارنگاری در ایران به ‌خصوص تهران پرداخت و معتقد بود که به‌طور جدی این کار با شروع انقلاب و جریانات اعتراضی بر علیه حکومت پهلوی شکل گرفت و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با نقاشی‌های ضد استکباری، شهدا و بزرگان انقلاب ادامه یافت. اما او این سبک را متأثر از فرهنگ دیوارنگاری می‌داند که برای اولین بار در قرن نوزده میلادی در کشور مکزیک شکل گرفت و وجه اشتراک هر دو در این است که در آن‌ها قالب‌های اعتراضی دیده می‌شود

در پایان این نشست، طلاب زبان آموز و اساتید زبان اسپانیایی مجتمع به بازدید از کتابخانه بزرگ دانشگاه علامه طباطبایی پرداختند.