بازدید شیخ ابراهیم جاکتی از مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی

شیخ ابراهیم جاکتی،‌ از علمای برجسته کشور ساحل عاج در سفر به قم از مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی در قم بازدید کرد.

وی در این بازدید با اشاره به اهمیت ترویج زبان فارسی به عنوان زبان انقلاب و اسلام، اظهار داشت: ما هم باید زبان فارسی را فرابگیریم تا بتوانیم این زبان را در کشورمان ترویج دهیم. من نیز هم اکنون در حال فراگیری زبان فارسی هستم و علت این که باعث شد من زبان فارسی را یاد بگیرم این است که بتوانم در کشور خود برنامه رسمی ثابت برای کودکان، جوانان و حتی سیاستمداران داشته باشم.

شیخ جاکتی ادامه داد:‌ در کشور ساحل عاج مردم زبان‌های مختلفی را یاد می‌گیرند؛ ولی هیچ کدام به میزان آموختن زبان فارسی برای آگاهی بخشی آنان تأثیرگذار نیست.

وی استعمار فرانسه را موجب انزوای زبان بومی در ساحل عاج دانست و گفت: با توجه به استعمار فرانسه، شمار افرادی که اکنون به زبان خودمان صحبت می‌کنند، بسیار اندک هستند و عمدتاً به زبان فرانسه صحبت می‌کنند. یکی از دلایل پیشرفت ایران در زمینه‌های مختلف، تلاش برای حفظ استقلال و جلوگیری از نفوذ کشورهای بیگانه است که باید از آن الگو بگیریم.

آقای جاکتی با تقدیر از خدمات جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: فعالیت شما در جامعه المصطفی بسیار ارزشمند است که هم زمان آموزش و تربیت دنبال می‌شود. البته آن چه که مهم است نهادینه شدن تربیت اسلامی است.

وی قدم برداشتن در مسیر طلبگی را توفیقی از سوی خداوند متعال دانست و تصریح کرد: ما هم انشاءالله در نظر داریم به خاطر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و با افکاری که در سر می‌پرورانیم فعالیت‌های علمی و فرهنگی را در کشورمان انجام دهیم و در این زمینه تاکنون هفت مرکز اسلامی دایر شده است.

شیخ جاکتی در تبیین هدف خود از یادگیری زبان فارسی تصریح کرد: هدف اصلی ما جنبه روحانی این زبان است؛ چرا که فراگرفتن و یاد دادن آن خود به خود موجب دفع فساد از جامعه می‌گردد.

در ادامه این جلسه آقای فرجی، معاون پژوهش مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی ضمن خوشامدگویی به شیخ ابراهیم جاکتی، اظهار داشت:‌ بحمدالله دیدگاه آقای شیخ ابراهیم جاکتی برگرفته از نظر مقام معظم رهبری است؛ چرا که ایشان می‌فرمایند: «ما باید به جایی برسیم که فارسی زبان علم باشد. یعنی هر کس می‌خواهد به تازه‌های علمی جهان دست پیدا کند، باید فارسی را یاد بگیرد.» و چیزی که از صحبت‌های جناب آقای جاکتی استنباط می‌شود و برای ما بسیار جذاب بود و ما را خوشحال نمود، دغدغه‌مندی و افق بازی است که ایشان داشتند و این نگاه می‌تواند، تبیین کننده بیانات و دغدغه مقام معظم رهبری نیز می‌باشد.

همچنین آقای خراسانی، معاون آموزش مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: اسلام به ما آموخته است که ما همیشه باید به دنبال فراگیری زبان علم باشیم. مثل زبان عربی که ما با افتخار به دنبال یادگیری آن می‌رویم و آن را فرامی‌گیریم و ما باید به این درک برسیم که برای شناخت و شناساندن اسلام باید زبان انگلیسی، زبان فارسی، عربی و… را بیاموزیم.

وی افزود: افراد کمی مانند شیخ ابراهیم جاکتی هستند که دغدغه پیشرفت مردم کشورشان را داشته باشند؛ بحمدالله آقای جاکتی فکر بسیار خوبی دارد و افق نگاهش بسیار باز است و انشاءالله که اهل بیت(علیهم السلام) به شما توفیق بدهد که بتوانید به دین اسلام خدمت کنید.