در نمایندگی افغانستان بررسی شد؛

مبانی و بایسته‌‌های تقریب و زیست اجتماعی

نشست علمی «مبانی و بایسته‌‌های تقریب و زیست اجتماعی» از پیش نشست همایش بین المللی راهکارهای تقریب و زیست اجتماعی در افغانستان با حضور اساتید، کارمندان و دانشجویان در نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان برگزار گردید.

این نشست، که دبیری آن را سیدهادی صادقی‌نژاد بر عهده داشت، با قرائت قرآن کریم شروع شد و در ادامه کارشناسان آقایان سیدعزت‌الله احمدی و روح‌الله روحانی به بیان دیدگاه‌ها خود در ارتباط با موضوع نشست پرداختند.

روح‌الله روحانی کارشناس اول گفت: منظور از تقریب بین مذاهب اسلامی عبارت است از نزدیک شدن پیروان مذاهب اسلامی با هدف تعارف و شناخت یکدیگر به منظور دستیابی به تألیف و اخوت دینی براساس اصول مسلم و مشترکات اسلامی. ایشان به نقل فرمایش مقام معظم رهبری پرداختند: وحدت به معنای یکی‌شدن عقاید و مذاهب اسلامی نیست، بلکه منظور از آن این است که مسلمانان با هم متحد بشوند و با یکدیگر دشمنی نکنند.

وی در ادامه بیان مبانی نقلی و عقلی تقریب و زیست اجتماعی در افغانستان گفت: برای مشروعیت تقریب مذاهب اسلامی به آیات متعددی از قرآن کریم استناد شده است.

سیدعزت‌الله احمدی کارشناس دوم نشست، را جع به بایسته‌های تقریب و زیست اجتماعی به ایراد سخن پرداختو خاطرنشان کرد: چیستی زیست اجتماعی یعنی زندگی در کنارهم در یک جامعه بطور مسالمت آمیز است. نظریه‌ها و دیدگاه‌های گوناگون که چرا زندگی اجتماعی اهمیت دارد از منظر اندیشمندان بیان شده است که فارابی به مدنی الطبع بودن انسان، ابن خلدون نگاهش به مبحث امنیت است که انسان تمایل به زندگی اجتماعی دارد. ابوریحان و سایر اندیشمندان سایر محورها زندگی اجتماعی را براساس نیازهای اساسی انسان تبیین کرده است.

وی در ادامه به تبیین زیست اجتماعی در قالب اینکه انسانها در کنار یکدیگر براساس هدف و یک برنامه مشترک در کنار هم زندگی می‌کنند اشاره کرد. بایسته های زیست اجتماعی زمانی طرح می‌شود که بحث از چگونگی زندگی جمعی شکل می‌گیرد به وجود می‌آید و باتوجه به اینکه مردم افغانستان مسلمان هستند و برای زیست اجتماعی به قوانین و باورهای اجتماعی از منظر اسلام به ویژه اخلاق اجتماعی توجه ویژه دارند. هدف زیست اجتماعی آرامش و مقصد نهایی است.

شایان ذکر است این نشست علمی که همزمان به طور آنلاین نیز پخش می شد، با پرسش‌های حاضران در نشست و پاسخ کارشناسان پایان یافت.