حجت‌الاسلام‌والمسلمین راجی؛

 شبهه براندازانه جوانان را باید به شبهه دغدغه‌مند انقلابی تبدیل نمود

 سخنران همایش بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی و در جمع المصطفائیان، ضمن تشریح هشت مرحله شکل گیری تمدن قدرتمند، توجه به اقناع نسل جوان امروزی را بسیار مهم ارزیابی نمود و گفت: در گفتگوها با نسل جوان و نوجوان امروزی باید شبهه هایی که تصریح براندازان است را به شبهه انقلابی دغدغه مند تبدیل نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین راجی در همایش بزرگداشت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به شاخصه های انقلاب اسلامی، با بیان این که مسئله دشمن بر سر ایران قدرتمند و قوی است، اظهار داشت: اگر انسان متوجه شود که ریل گذاری انقلاب دقیقی بوده، جمهوری اسلامی دارد به قله نزدیک می شود، تحمل همه مشکلات برایش راحت خواهد بود و قطعا در جبهه اسلام و انقلاب پایدار و مقاوم خواهد ایستاد.

 وی بر اهمیت توجه به اقناع نسل جوان امروزی تاکید و سیر منویات رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر اشاره نمود و ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب همیشه می فرمودند، تازه حرکت را آغاز نموده‌ایم، در دامنه کوه هستیم، حرکت را با سرعت ادامه می‌دهیم و در پیچ تاریخی قرار داریم؛ امام خامنه‌ای ۵ ماه پیش و در مردادماه سال جاری جمله ای نو و تازه بیان نمودند و آن رسیدن به نزدیکی قله است.

 حجت الاسلام راجی در ادامه سخنان خود ضمن تشریح فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با نزدیکی قله، خاطرنشان کرد: در گفتگوها با نسل جوان و نوجوان امروزی باید شبهه هایی که تصریح براندازان است را به شبهه انقلابی دغدغه مند تبدیل نماییم.

رئیس اندیشکده راهبردی سعداء بر اهمیت توجه به اصول منطق گفتگو با نسل امروزی تصریح نمود و با تأکید بر این که امروز روز شوق، امید و حرکت است، ابراز داشت: کشورهای ابرقدرت دنیا از زمانی که در دره بودند تا زمانی که به نوک قله رسیدند، هشت مرحله را طی و مبتنی بر آن ریل گذاری هایی را دنبال نمودند و ما هم اکنون در آستانه ورود به مرحله هفتم هستم.

نویسنده کتاب صعود ۴۰ ساله افزود: کشورهای موفق دنیا تجربه و توصیه هایی دارند و در این فرایند در عین توجه به همه تجربیات باید از توصیه های اینان دوری کنیم، خاطرنشان کرد: توصیه‌های دشمن همواره با نیرنگ، دروغ و خدعه همراه بوده و نمی گذارد متوجه تجربه های موفقش شویم؛ لذا توصیه های انحرافی را دنبال می کند.

 وی با بیان این که عموم کشورها برای رسیدن به پیشرفت صرفا به توصیه های کشورهای پیشرفته و ابرقدرت بسنده می کنند، خاطرنشان کرد: قبل از این که کشورها وارد مرحله اول شوند، در مرحله صفر یا همان «غیر قابل تحمل شدن وضعیت»، سیر می‌کنند.

 حجت الاسلام راجی در ادامه به تبیینی از تجربیات کشورهای پیشرفته که مسیر ابرقدرتی را طی کردند، اشاره نمود و با بیان این که تمام این کشورها مرحله صفر را تجربه کرده اند، اذعان داشت: امریکا که در دوره ای مستعمره بریتانیا بود، اجازه نداشت تا از وابستگی کشاورزی و صنعتی خارج شود.

 وی جنگ ۸۰ ساله هلند و مراحل چهارگانه آن را مورد توجه قرار داد و ضمن ارائه گزارشی از تجربیات و راهکارهای انگلیس، امریکا و المان در گذر از مرحله صفر، یادآور شد: خروج از وابستگی کالایی، استفاده از مهندسی معکوس، تقویت نظامی و عبور از بحران های اقتصادی مهمترین راهکار هلند برای حرکت به سمت پیشرفت بود.

رئیس اندیشکده راهبردی سعداء به بحران های انگلستان در مسیر استقلال خواهی از ابرقدرت های زمانه اشاره نمود و ابراز داشت: حتی ایالات متحده امریکا نیز در دورانی از سمت بریتانیا مورد تحریم قرار گرفت و بحران های مالی و امنیتی گسترده ای علیه اش دنبال شد.

 وی وابستگی به خام فروشی و واردات بی رویه کالا به دلیل عقب ماندگی علمی پس از انقلاب صنعتی، رسیدن به اوج ناترازی تجاری، کاهش مکرر ارزش پول و وابستگی سیاسی ناشی از وابستگی اقتصادی را مهمترین مولفه های مرحله صفر در ایران پیش از انقلاب دانست و گفت: ایران نیز در سالیان اخیر با بحران های گوناگونی از جمله جنگ تحمیلی، شدیدترین تحریم ها، ترور نخبگان و بحران های اقتصادی مواجه شده است.

 حجت الاسلام راجی در ادامه ضمن اشاره به راهکارها و راهبردهای کشورهای ابرقدرت برای عبور از مرحله صفر، اظهار داشت: هلند با گسترش آموزش عمومی و راه اندازی مراکز علم آموزی و افزایش نرخ سواد در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی و گسترش مدارس دولتی و خصوصی و دانشگاه ها و آکادمی های دولتی توانست یکی پس از دیگری از بحران ها عبور کند.

 سخنران این مراسم با اشاره به این که انگلستان نیز با ورود گستره به مباحث علمی و اختصاص بودجه های کلان به گسترش آموزش عمومی و حمایت از نوآوری ها و اختراعات پرداخت، اظهار داشت: امریکا نیز ضمن سرمایه گذاری در عرصه علم، ورود گسترده ای به مباحث علمی و دانشی نمود.

 وی در ادامه گزارشی از پیشرفت های ایران بعد از انقلاب اسلامی ارائه و با بیان این که ایران هم اکنون بیش از ۲ درصد تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: ایران در عرصه پیشرفت های علمی قدم های جدی برداشته، به گونه ای که هم اکنون ۳۵ درصد مقالات داغ جهانی به اندیشمندان ایرانی اختصاص دارد.

 حجت الاسلام راجی تبدیل علم به فناوری و اقدامات ۱۷ گانه ایران در این مسیر را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: ایران با توجه به تجربیات ارزشمند تمام کشورهای پیشرفته و ابرقدرت، توانست تا با ورود به مرحله پنجم در عین تمرکز بر تولید محوری، حمایت از کالای داخلی را در دستور کار قرار دهد.

 وی گزارشی از کاهش ۶۰ درصدی تورم تولید کنندگان در سال های اخیر ارائه و با بیان این که بعد از طی مراحل پیشرفت و توسعه، مسیر اصلاح ساختارها قدم دیگر کشورهای ابرقدرت بود، اظهار داشت: دول تمام ابرقدرت ها، ضمن مدیریت رشد نقدینگی، ورود جدی به اصلاح کالاهای سرمایه‌ای داشتند.

رئیس اندیشکده راهبردی سعداء صادرات محوری و توسعه بازارهای جهانی را هفتمین مرحله کشورهای ابرقدرت توصیف و با بیان این که ایران در آغاز ورود به این مرحله قرار دارد، یادآور شد: تبدیل شدن ارز به ذخیره جهانی هشتمین و آخرین مرحله یک کشور برای تبدیل شدن به ابرقدرت جهانی است.

نویسنده کتاب صعود ۴۰ ساله تصریح کرد: تمام کشورهای پیشرفته در طی مراحل هشتگانه با شدیدترین موانع و دشمنی ها روبرو بودند؛ ریل گذاری و مراقبت از خارج شدن قطار انقلاب از اهداف و آرمان‌ها، مهم وظیفه و رسالت ولی فقیه است.

 حجت الاسلام راجی در بخش پایانی سخنان خود به هشت مرحله ابرقدرت شدن یک کشور اشاره نمود و گفت: انقلاب برای استقلال، تقویت نظامی و عبور از بحران های دشمن، پیشرفت علمی، تولید محصول فناورانه و جایگزین صادرات، حمایت از تولید داخل و کاهش ناترازی تجاری، مدیریت نقدینگی و اصلاح ساختارها، صادرات محوری و توسعه بازارهای جهانی، تبدیل شدن ارز به ارز ذخیره جهانی؛ هشت مرحله شکل گیری تمدن ابرقدرت است.