نشست فرهنگی آغاز نیمسال جدید تحصیلی مدرسه عالی خواهران

نشست فرهنگی تربیتی به مناسبت آغاز نیمسال جدید تحصیلی در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین رهنما معاون آموزش نمایندگی و ریاست مدرسه عالی خواهران به ایراد سخن پرداخت.

وی با اشاره به سیره اجتماعی حضرت علی علیه السلام اظهار داشت: ‌در زمانی که زنان در اجتماع همانند برده بودند و هیچ ارزش و جایگاهی نداشتند، حضرت علی (علیه السلام) به زن و خانواده اهمیت فراوانی می‌دادند و در امور زندگی و منزل دوشادوش حضرت زهرا به ایشان کمک می‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین رهنما در ادامه و در تبیین برخی بایسته های اخلاقی از نگاه امیرالمومنین علیه السلام عنوان کرد: حضرت علی ع خطاب به کمیل می‌فرماید ای کمیل زیباترین زیور، تواضع است؛ زینت مومن، عفت اوست؛ شرفش فهم در دین و عزتش خودداری از قیل و قال است.

وی در تشریح این موضوع عنوان کرد: تواضع و فروتنی انسان را عزیز و بزرگ می‌کند. منتظر نباشید دیگران به ما احترام کنند، اگر علم من بیشتر شد، غرور من باید کمتر شود. باید در برابر خداوند و بنده‌های خدا متواضع تر رفتار کنم؛ مانند درخت که هرچه پربارتر باشد سربه زیرتر است . تواضع سبب افزایش علم انسان می‌شود و آدمی را به معرفت می‌رسانند.

وی در مورد صبوری در دین عنوان کرد : خداوند در قرآن مى فرماید: به یقین انسان حریص و کم طاقت آفریده شده است (إِنَّ الإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعا) هنگامى که بدى به او رسد بسیار جزع و بى تابى مى کند (إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً) و هنگامى که خوبى به او رسد از دیگران دریغ مى دارد (وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً). جمعى از مفسران و ارباب لغت، «هَلُوع» را به معنى حریص و جمعى به معنى «کم طاقت» تفسیر کرده اند، بنابر تفسیر اول، در اینجا به سه نکته منفى اخلاقى در وجود اینگونه انسان ها اشاره شده، «حرص»، «جزع» و «بخل» و بنابر تفسیر دوم، به دو نکته «جزع» و «بخل»; زیرا آیه دوم تفسیرى است براى معنى هَلُوع.

معاون آموزش در تشریح این مفاهیم عنوان کرد: خداوند می فرماید ما انسان را بی تاب خلق کردیم، بی‌صبر خلق کردیم، لذا انسان باید خیلی مراقب باشد یک شری به انسان می‌رسد انسان دچار جزع و فزع می‌شود اگر خیر رسید سپاسگزار خداوند باشیم اگر شری رسید دچار جزع و فزع و ناامیدی نشویم سعی کنیم سلامتی روحی روانی و جسمی خود (هر سه مورد را) حفظ نمائیم . در زندگی صبر ام الفضائل است، یعنی باید در همه امور صبر کنیم. در ساحات معنوی ،سیاسی، اجتماعی، اخلاقی و بصیرتی صبر بسیار مهم است.

وی در ادامه اظهار داشت : با قیل و قال انسان به جایی نمی‌رسد اما با صبر انسان سربلند می‌شود. لذاست که قرآن کریم می فرماید : وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ .کسی که اطاعت خدا و رسول را کند تنازع نمی‌کند ، بلکه صبر می‌کند .چرا که تنازع اراده ها را سست می‌کند وسبب شکست و غلبه دشمن بر انسان می‌شود.