در نمایندگی جامعةالمصطفی در لبنان؛

پایان نامه «التفسير الموضوعيّ للقرآن الكريم بين النظريّة والتطبيق» دفاع شد

پایان‌نامه لبنان الزين، مقطع دكتري، رشته تفسير تطبيقي با موضوع «التفسير الموضوعيّ للقرآن الكريم بين النظريّة والتطبيق - دراسة في الاتّجاهات المطروحة وآفاق التطوير» در حوزه الرسول الاكرم(ص)، نمایندگی جامعه المصطفی العالمیه در لبنان برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین مهدوی مهر نماینده جامعه المصطفی در لبنان در ابتدای این جلسه از  بالا بردن سطح آموزشی سطح طلاب نمایندگی لبنان و موفقیت آنها آنها در رسیدن به مدرک دکتری در این نمایندگی قدردانی نمود.

 

در ادامه این نشست اساتید محترم راهنما و مشاورین به دفاع از رساله پرداختند و سپس دانشجو گزارشی از از محتوای پایان‌نامه ارائه و در ادامه داوران نظراتشان را مطرح نمودند.

با در نظر اینکه داوران محترم اشکالات خلل آور در اصل پایان نامه نداشتند، قرار بر این شد که این جلسه جلسه دفاع نهایی باشد، لذا اساتید راهنما و مشاور و داور برای نمره دانشجو به شور نشسته نمره ۱۷٫۶۹ با درجه بسیار خوب دفاع نهایی شد و صورتجلسه توسط معاون محترم آموزش آقای قاسم آخوند قرائت شد.

 

چکیده پایان‌نامه «التفسير الموضوعيّ للقرآن الكريم بين النظريّة والتطبيق – دراسة في الاتّجاهات المطروحة وآفاق التطوير» بدین شرح است:

این پایان نامه به تحقیق، ارزیابی و توسعه موضوع می پردازد “گرایش های پیشنهادی در زمینه نظریه پردازی و کاربرد تفسیر موضوعى” در مورد تفسیر موضوعى قرآن، گرایش های نظری بسیاری از سوی مفسران مطرح شده است که کاربرد آنها در این زمینه متفاوت است. بسته به تفاوت در جهت گیری های نظری آنها از یک سو و به دلیل وجود خلأ دانش در نظریه تبیینی در میان برخی از آنها یا نقص سیستماتیک در به کارگیری نظریه!

چگونه می توان رویکرد نظری و کاربردی در تفسیر موضوعى قرآن کریم را توسعه داد؟ با بهره مندی از روندهای پیشنهادی مفسران، به گونه ای که قرآن کریم را در واقعیت بشری حاضر و اثرگذار و پاسخگوی حیات و نیازهای فکری و معنوی انسان باشد…؟

با اينكه تلاش‌هایی که مفسران به‌ویژه اخیراً در توسعه پیشنهاد نظری و کاربردی برای تفسیر موضوعى انجام داده‌اند، هنوز افق‌های باز برای توسعه شناختی و روش‌شناختی وجود دارد که مستلزم تلاش مجدانه‌ای است که این تلاش‌ها را رصد و ارزیابی می‌کند و به دنبال ارائه پیشنهادی نظری برای آن است. تفسیر موضوعى که انباشته می شود، از دستاوردهای تلاش های قبلی بهره می برد، از شکاف های شناختی و روش شناختی که در آن رخ داده است دوری می کند و به مقتضیات واقعیت پاسخ می دهد و قرآن کریم را در آن (یعنی این واقعیت) حاضر و مؤثر می سازد. بدون توجه به زمان و مکان.

 

گفتنی است؛ اساتید راهنما، مشاور و داور این جلسه دفاعیه دوره دکتری بدین شرح بود:

استاد راهنما:  جناب آیه الله دکتر احمد مبلغی.

استاد مشاور اول: جناب آقای دکتر علی جابر.

استاد مشاور دوم: جناب آقای دکتر سید عبد الکریم الحیدری.

استاد داور اول: جناب آقای دکتر محمد اللواتی.

استاد داور دوم: جناب آقای دکتر فادی ناصر.

استاد داور سوم: جناب آقای حسین ابراهیم.