در مدرسه عالی خواهران گلستان برگزار شد؛

نشست فرهنگی «آثار تربیتی-اجتماعی نماز جماعت» 

نشست فرهنگی آثار تربیتی-اجتماعی نماز جماعت با ارائه حجت الاسلام سلیمانی در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار شد .

رئیس مدرسه عالی علوم اسلامی نمایندگی گلستان در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت نماز جماعت بعنوان یکی از مهمترین فرائض مسلمانان اظهار داشت: نماز اصل و محور همه عبادات است و باقی امور حول محور نماز قرار دارند.

وی نماز جماعت را متمم و مکمل نماز توصیف نمود و ابراز داشت: امام علی در نهج البلاغه نماز را اینگونه توصیف فرموده است که «اعلَم أنَّ کلَّ شَی ءٍ مِن عَمَلِک تَبَعٌ لِصَلاتِک»؛ بدان که همه کارهایت تابع نمازت مى باشد.

حجت الاسلام سلیمانی خاطرنشان کرد: نماز در ادیان گذشته هم وجود داشت و آیات شریفه ” أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي”( نماز را برای یاد من بپادار!) و ” رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلَاةِ”( پروردگارا مرا برپا کننده نماز قرار ده) و … که به انبیای الهی موسی و ابراهیم اشاره دارد، موید این مطلب است.

رئیس مدرسه عالی علوم اسلامی افزود : نماز قریب به ۴ هزار حکم دارد و شهید ثانی در کتاب الفیه به بسیاری از این احکام اشاره نموده که بیانگر اهمیت این فریضه از منظر شارع مقدس است.

حجت الاسلام سلیمانی در ادامه عنوان کرد: نماز باعث صعود و معراج انسان است؛ لیکن شرایط کمال آن باید رعایت شود که از آن جمله می‌توان به اقامه نماز در وقت خود، خشوع در نماز و حضور قلب اشاره نمود.

وی در خصوص آثار اجتماعی نماز جماعت ابراز داشت: ارتباط امام جماعت با مردم، بیان نکته اخلاقی و احکام و ارتقاء سطح دانش و بینش مامومین، تبیین عدالت اجتماعی و نقش مساجد در ایجاد آن، ایجاد بهداشت روانی در جامعه ،احساس همدردی با مردم و… بخشی از آثار اجتماعی نماز جماعت است.