در نشست

بهره گیری از مباحث علمی قرآن، لازمه احیای تمدن اسلامی است

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی و قرآن پژوه حوزوی گفت: از جمله الزامات و پیش نیازها در راستای احیای تمدن اسلامی، بهره گیری حداکثری از مباحث علمی قرآن است.

حجت الاسلام و المسلمین سید عیسی مسترحمی طی سخنانی در نشست”منطق نظریه پردازی های علمی قرآن” که از سوی مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث المصطفی به همت بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم  در غرفه خبرگزاری حوزه برگزار شد و از طریق تلویزیون اینترنتی حوزه به صورت آنلاین پخش شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت توجه به مقوله اعجاز علمی قرآن و به خصوص نظریه پردازی علمی قرآن مجید ابراز داشت: ماه مبارک رمضان ماه ضیافت عظیم الهی است که به خصوص بندگان خدای متعال باید از برکات قرآنی این ماه عزیز در مسیر سعادتمندی خود نهایت استفاده را ببرند.

وی افزود: ما نیاز جدی داریم که به آیات نورانی قرآن از منظر علمی بپردازیم و از دانش های بشری نیز برای تحلیل بخشی از حقایق قرآن بهره ببریم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی همچنین گفت: معارف و آموزه های قرآنی به نیازهای مختلف بشریت اعم از نیازهای فردی و خانوادگی، نیازهای روانی و اخلاقی، نیازهای فرهنگی و اجتماعی، نیازهای سیاسی و اقتصادی و … توجه ویژه نموده و به آن ها پاسخ های علمی داده است که باید این موارد از سوی قرآن پژوهان و کارشناسان مورد توجه و بررسی دقیق قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به لزوم تلاش در جهت احیای تمدن اسلامی ما نیازمند به این هستیم که از مباحث علمی قرآن در این راستا منتفع بشویم چرا که لازمه احیای تمدن اسلامی بازگشت به آموزه های ناب قرآنی است.

وی افزود: البته مسلم است که هر دانشی دارای مبانی و محتوای علمی مختص به خود است و در این زمینه نیز باید مبانی علمی معارف قرآنی به درستی تبیین و تشریح شود.

حجت الاسلام و المسلمین مسترحمی همچنین بیان داشت: برخلاف برخی ادعاها هیچ تعارضی میان علم و آیات قرآن وجود ندارد چرا که جهان تکوین و جهان تشریع هر دو به دست خالق متعال بنا نهاده شده و مهم این است که ما بتوانیم به درستی به سوالات و شبهات با توجه به اشرافیت به مباحث علمی قرآن پاسخگو باشیم.

وی گفت: تلاش در راستای تبیین اعجاز علمی قرآن در طول قرون مختلف باعث شده که بسیاری از غیر مسلمانان به اسلام گرایش پیدا کنند و این گونه قرآن زمینه ساز هدایت آن ها شود.