نشست علمی هویت اسلامی از منظر قرآن

سلسله نشست های علمی مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعةالمصطفی با همکاری مراکز علمی قرآنی در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با موضوع «هویت اسلامی از منظر قرآن» برگزار شد.

حجه الاسلام و المسلمین دکتر عبد القادر محمد بلو به عنوان ارائه دهنده در این نشست به تشریح عناصر تشکیل دهنده هویت اسلامی پرداخت و گفت: مهمترین این عناصر عبارتند ا باور به دین اسلام، تقیّد به ظواهر اسلامی، عمل به احکام و مناسک اسلامی، آیین ها و مناسب های مشترک دینی و تاریخ مشترک اسلامی که از زمان ظهور اسلام آغاز می شود و تا زمان حال امتداد می یابد.

وی هدف از ایجاد نظام اسلامی را رسیدن به تمدن نوین اسلامی دانست و ابراز داشت: داشتن ایمان به توحید ناب اسلامی از جمله شرط اصلی ایجاد این‌تمدن است. ایجاد تمدن اسلامی مولفه های هویت اسلامی تاثیر گذار هستند.

آقای محمد بلو با اشاره به نقش مهم انقلاب اسلامى در احیای و ترويج هویت اسلامی، ابراز داشت: هویت اسلامی در ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: اگر اسلام را پذیرفتیم،  باید حاکمیت خداوند را بپذیریم،  باید حاکمیت پیامبر اکرم را بدون چون و چرا بپذیریم. و باید از ولایت امیرالمؤمنین و ائمه اطهار علیهم السلام بپذیریم. از این رو، نماز خواندن، روزه گرفتن، حج رفتن، پوشش و حجاب اسلامی نشانه تسلیم شدن در برابر خداوند متعال است. در حالی که ترک نماز و روزه و بی حجابی و برهنگی نشانه پیروی از گام شیطان است.

سخنران نشست در پایان خاطرنشان کرد: حجاب به عنوان عنصر از عناصر هویت اسلامی است که برای تکریم و اهمیت دادن به شخصیت زنان مسلمان می باشد. برهنگى وكشف حجاب، عامل خروج از جايگاه قرب الهى و نشانه‌ى عدم ايمان و سلطه‌ى شيطان است.