نشست خبری پنجمین اجلاسیه اندیشه های قرآنی رهبر انقلاب

نشست خبری پنجمین اجلاسیه کنگره بین المللی اندیشه های قرآنی حضرت آیت الله خامنه ای ویژه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور، صبح امروز به میزبانی دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی، دبیر کنگره اندیشه های قرآنی رهبر انقلاب در ابتدای این نشست گزارشی از برگزاری کنگره از سال ۱۴۰۰ تا کنون ارائه نمود و اظهار داشت: اجلاسیه های کنگره از سال ۱۴۰۲ آغاز به کار کرد و تا کنون ۱۸۰ مرکز علمی دانشگاهی و حوزوی در این کنگره مشارکت داشته اند و ۱۶ کمیته علمی نیز تشکیل شده است.

وی ترویج معارف قرآن کریم و آشناسازی جامعه با اندیشه های قرآنی رهبر انقلاب را اهداف اصلی کنگره نام برد و اظهار داشت: اغلب مردم به ویژه نسل جوان تنها با جنبه سیاسی رهبر انقلاب آشنایی دارند و از جنبه های علمی ایشان کمتر آگاه هستند؛ این کنگره در کنار ترویج فرهنگ قرآنی و مبانی نظام اسلامی، به دنبال معرفی جنبه های علمی کمتر شناخته شده مقام معظم رهبری است.

رئیس مجتمع قرآن و حدیث المصطفی این رویداد علمی را از بزرگترین کنگره های تاریخ ایران برشمرد و اظهار داشت: تا امروز ۲۶۱۱ چکیده مقاله و ۱۹۰۰ مقاله توسط دبیرخانه کنگره دریافت گردید و نزدیک به ۵۰ مجله آمادگی خود را برای انتشار مقالات کنگره اعلام نمودند.

وی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۱۶ پیش نشست، ۷۲ کارگاه آموزشی و ۱۸ کرسی علمی ترویجی از سوی مراکز مختلف ویژه این کنگره بین المللی، خاطرنشان کرد: شورای سیاست گذاری کنگره تصمیم گرفت تا اجلاسیه ها در زمان ها و شهرهای مختلف برگزار شود و تا کنون شهرهای تهران، اصفهان و مشهد میزبان اجلاسیه بودند. در هر اجلاسیه، مجموعه آثار همان منطقه رونمایی شده است. در کشورهای مختلف نیز تقاضا برای برگزاری اجلاسیه کنگره وجود دارد که برای امسال در این زمینه برنامه ریزی صورت گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به رونمایی تا کنون ۱۳ جلد از مقالات کنگره، ابراز داشت: پیش از کنگره مجموعا ۷۰ پایان نامه ارشد و دکتری پیرامون اندیشه های قرآنی رهبر انقلاب تدوین شده بود در حالی که امروز این عدد از ۲۰۰ اثر عبور نموده است.

همکاری ۱۴۰۰ استاد با کنگره اندیشه های قرآنی رهبر انقلاب

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین شاکری، رئیس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به میزبانی این دانشگاه از اجلاسیه اساتید معارف اسلامی دانشگاه های کشور در روز ۱۲ اردیبهشت، اظهار داشت: رسالت دانشگاه معارف اسلامی تربیت نیروی متخصص علوم اسلامی برای دانشگاه ها و همچنین تدوین متون برای دانشجویان است. وظیفه ما استفاده از اندیشمندان صاحب فکر و اندیشه در تربیت استاد و تامین محتوا برای دانشجویان است اما متاسفانه شخصیت علمی رهبر انقلاب و جایگاه علمی ایشان که در برخی زمینه ها منحصر به فرد به شمار می آید، تا کنون مغفول مانده است.

وی با اشاره به ارتباطات گسترده مقام معظم رهبری با جوانان از سال های دور تا کنون، ابراز داشت: همچون سال های پیش از انقلاب اسلامی که جلسات تفسیر معظم له با استقبال جوانان مواجه بود، هم اکنون نیز استقبال چشمگیری برای دیدار با مقام معظم رهبری از سوی نسل جوان وجود دارد که باید از این ظرفیت بهره برد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری سبک تمدن ساز رهبر انقلاب را یکی از بهترین سبک های علمی در زمینه قرآن برشمرد و گفت: اساتید معارف اسلامی با همه دانشجویان کشور مرتبط هستند و اگر اساتید معارف اسلامی در این مباحث شرکت داشته باشند؛ در حقیقت جامعه دانشگاهی به این علوم متصل خواهند شد.

وی با اشاره به همکاری ۱۴۰۰ استاد با کنگره و برگزاری ده ها جلسه به منظور هماهنگی و اطلاع رسانی، اظهار داشت: در این زمینه تا کنون ۱۴ پیش نشست ارائه مقالات برپا گردیده است و بیش از ۲۰۰ مقاله به اجلاسیه اساتید معارف اسلامی ارسال شد که با بررسی ۱۵۰ مقاله، حدود ۸۰ اثر مورد پذیرش قرار گرفت و در قالب یک مجموعه پنج جلدی رونمایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به برگزاری این اجلاسیه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی، یادآور شد: نوبت عصر اجلاسیه با برگزاری پنل های پنج گانه و سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، به کار خود پایان خواهد داد.