در نمایندگی جامعةالمصطفی در افغانستان؛

نوسانات کاهش ارزش پول ملی بررسی شد

نشست علمی بررسی نوسانات کاهش ارزش پول ملی از منظر الگوهای نسل های بحران ارزی به همت دانشکده علوم انسانی و به مناسبت هفته پژوهش در نمایندگی المصطفی در افغانستان برگزار شد.

هر یک از کارشناسان برنامه سید طالب علوی و علمداد حیدری در مورد نوسانات کاهش ارزش پول ملی نظریات خویش را ارائه نمودند.

سید طالب علوی در مورد نرخ ارز گفت: با نگاه به ادبیات نرخ ارز با طیف نظریات مختلف مواجه هستیم که یک دسته نظریات تحت عنوان نظریات بنیادی یاد میشود که نوسانات را در نظر نمیگیرد و دسته دیگر عوامل محیطی را در نظر میگیرد.

وی در مورد نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پولی، با بیان این که نوسانات نرخ ارز و کاهش ارزش پولی بستگی به کشورها با قدرت اقتصادی آن ندارد، اظهارداشت: عوامل بین المللی، سیاسی و اجتماعی بر نوسانات نرخ ارز دخیل است؛ مثلا در کشورهای اروپایی با وجود داشتن اقتصاد قوی، ولی نتوانستند که بحران های پولی موجود را کنترل نمایند که در آن بخش بازار های پولی و بانک ها عملکرد بد داشته اند.

علمداد حیدری نیز در بخش دیگری از این نشست علمی در مورد پول و اهمیت آن گفت: پول متغییر مهم در اقتصاد است و وسیله مبادله است همچنان ایشان بیان داشتند که پول یک پدیده خنثی است و در متغییر های واقعی اقتصاد هیچ تاثیر ندارد.

وی در مورد نظریات دانشمندانی مانند کینز و مارکس در مورد پول و ارز پولی توضیحات کاملی ارائه کرد.

حیدری در مورد سیاست های پولی و کسر بودجه همچنان نشر بی رویه پول بر اساس نقدینگی و بی ثباتی ارزش پول در افغانستان بر اساس عوامل گوناگون توضیحاتی را تبیین نمود.