به همت نمایندگی جامعة المصطفی در افغانستان؛

دلایل هجرت امام رضا علیه السلام از مدینه به خراسان بررسی شد

نشست علمی «دلایل هجرت امام رضا علیه السلام از مدینه به خراسان» در مدرسه علمیه صادقیه ولایت کابل از مدارس پیوسته نمایندگی جامعة المصطفی افغانستان و با ارائه محمدحسین احمدی و محمدامین محسنی و با حضور اساتید و طلاب برگزار شد.

محمدحسین احمدی ضمن اشاره به سبک زندگی امام رضا علیه السلام و کرامات آن حضرت، اظهار داشت: امام رضا علیه السلام معروف به علی بن موسی الرضا علیه السلام به سادگی  و تواضع در سبک زندگی معروف بودند و زندگی متواضعانه‌ای داشتند و به فقرا و نیازمندان کمک می کردند؛ لباس‌های ساده و غذاهای ساده را برمی‌گزیدند. از کرامات آن حضرت می‌توان شفای بیماران و حفظ بندگان از آسیب ها اشاره کرد؛ امام رضا علیه السلام عالم پرکار، استاد فقه، کلام و فلسفه و همواره حلال مشکلات بودند.

محمدامین محسنی نیز در ادامه درباره دلايل هجرت امام رضا علیه السلام از مدینه به خراسان یادآور شد: مامون عباسی که بعد از کشتن برادرش امین خلافت را به عهده گرفت و می خواست امام رضا علیه السلام را به خراسان آورده و ولیعهد انتخاب کند که هم امام(ع) را از نزدیک تحت نظارت داشته و هم با ساکت کردن علویان و شیعیان پایه های حکومت خود را محکم تر کند.

در نتیجه این اتفاق نیفتاد و این سفر امام(ع) به خراسان نتیجه دیگری به دنبال داشت و موجب عظمت علمی امام رضا(علیه السلام) و باعث روشن شدن حقانیت و شایستگی امام(ع) گردیده و باعث رسوائی مامون عباسی و غاصبانه بودن خلافتش گردید.