بزرگداشت امام خمینی(ره) و قیام پانزدهم خرداد در مسکو

مراسم بزرگداشت امام خمینی و قیام پانزدهم خردادماه با حضور جمعی از مسلمانان، شخصیت‌های سیاسی، علما و اندیشمندان اهل تسنن و تشیع در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

سی‌وپنجمین سالگرد عروج امام خمینی و سالروز قیام پانزدهم خرداد، با حضور جمعی از مسلمانان کشور‌های منطقه، علمای اهل تسنن و تشیع و اندیشمندان ایرانی، آذری و روسی در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام بخت‌آور، رئیس مرکز اسلامی مسکو، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نظامی بالوگلانوف، رئیس جمعیت اهل بیت مسکو در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، شهدای قیام خونین پانزدهم خرداد، رئیس جمهور شهید و شهدای همراه در سانحه بالگرد، از ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی گفتند.

در حاشیه این مراسم نیز نشست تخصصی با موضوع «تاثیر اندیشه‌های امام خمینی در عصر حاضر» با حضور چهار تن از علما و اندیشمندان اهل سنت و شیعه ایرانی، روسی و آذری برگزار. شد.

حجت‌الاسلام رسول عبدالهی، رئیس دانشگاه المصطفی در روسیه و اوراسیا، انار رمضانوف، مفتی مسلمانان مسکو، امیل آشوروف، رئیس جمعیت حمایت از مردم فلسطین و حاجی وقار، از طلاب علوم دینی مسکو در این نشست نقش امام خمینی در تحولات جهان معاصر را تببین کردند.

نظامی بالگلانوف، رئیس جمعیت اهل بیت مسکو در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، با بیان اینکه نخستین ویژگی امام خمینی این بود که بنده‌ی خالص خدا بود افزود: تقوا، شجاعت، عمل به دستورات قرآن، کار برای رضای خدا و حمایت از مظلومان را از برجسته‌ترین خصائل ایشان برشمرد.

انار رمضانوف، مفتی مسلمانان اهل سنت استان مسکو نیز گفت: آنچه امام خمینی را برای امت مسلمان روسیه به یاد ماندنی کرده، این است که ایشان یک امر غیرممکن را ممکن کردند و با راهبری الهی خود، آموزه‌های اسلام حقیقی، از جمله ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم را ابتدا در ایران و سپس در روسیه و بسیاری از مناطق جهان احیاء کردند.

وی تاکید کرد: امروزه آثار این خدمت بزرگ را در سرتاسر جهان و در حمایت از مردم غزه به چشم می‌بینیم.