دیدار اعضای شورای علمای شیعه افغانستان با رئیس جامعةالمصطفی

شماری از اعضای شورای هیئت علمای شیعه افغانستان با حضور در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی، با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی دیدار و گفت‌وگو کردند.

رئیس جامعةالمصطفی در این دیدار ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) و خوشامدگویی به اعضای شورای علمای افغانستان، ابراز داشت: جایگاه شورای علمای افغانستان برای ما بسیار محترم است. در یک سال گذشته که تحولات گسترده‌ای در افغانستان رخ داد، علاوه بر سیاست‌هایی که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه در پیش گرفت، همواره بر جایگاه رفیع این شورا به عنوان یک نهاد مهم مردمی که نقش سخنگوی پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در افغانستان را برعهده دارد، تاکید شده است.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت همه نهادها و جریان‌های نقش آفرین در افغانستان، به منظور دفاع از حقوق جامعه پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، تحت هدایت و مدیریت شورای علما، تصریح کرد: به صورت تاریخی، علما زبان گویای مردم در حوادث و مشکلات و همواره در کنار مردم و پیشوای آنان بوده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال حاکمیت جدید افغانستان را بر اساس رعایت حکمت ها و در جهت حفظ استقلال این کشور دانست و خاطرنشان کرد: خروج اشغالگران مورد استقبال مردم افغانستان و همه همسایگان این کشور است و انتظار می‌رود آینده افغانستان بدون دخالت بیگانگان و با همکاری همه مردم این کشور رقم بخورد.

وی ادامه داد: برای تحقق وضعیت مطلوب، باید از راه‌های مسالمت آمیز و قانونی استفاده کرد و رعایت صبوری و حکمت و پرهیز از احساسات و هیجانات در این مسیر ضروری است. خوشبختانه در شورای علمای افغانستان نیز همین خط مشی اتخاذ شده است که به حفظ کیان جامعه پیرو مکتب اهل بیت(علیهم السلام) و استیفای حقوق مردم، کمک شایانی می‌نماید.

رئیس جامعةالمصطفی تاکید بر مسئله سیاست تقریب و وحدت اسلامی را از راهبردهای اساسی در جمهوری اسلامی ایران برشمرد و ابراز داشت: این سیاست که جمهوری اسلامی ایران برای آن هزینه‌های زیادی نیز داده است، حتی یک روز مورد غفلت قرار نگرفت و در رویکرد سیاسی جمهوری اسلامی ایران با حاکمیت جدید افغانستان نیز لحاظ شده است. جامعةالمصطفی نیز به عنوان یک مرکز علمی بین المللی، همواره بر این سیاست در تعامل با پیروان همه مذاهب اسلامی تاکید داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان با اشاره به تحصیل جمعیت قابل توجهی از طلاب و دانش پژوهان افغانستانی در جامعةالمصطفی و دیگر مراکز علمی و دانشگاهی کشور، یادآور شد: رشد و پیشرفت علمی از شاخص‌های مهم اثرگذاری اجتماعی است. جامعه پیروان اهل بیت(علیهم السلام) در افغانستان اگر مصمم است نقش موثر و سازنده ای در آینده این کشور داشته باشد، باید به رشد علمی به عنوان یکی از پیش نیازهای اصلی آن توجه نماید.

حجت الاسلام اکبری، از معاونان شورای علمای افغانستان نیز در این جلسه ضمن ابراز خرسندی از دیدار با حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی و تقدیر از خدمات ارزشمند جامعةالمصطفی به طلاب افغانستانی، به تحولات اخیر در این کشور اشاره نمود و اظهار داشت: در شرایط فعلی تلاش ما این است در وهله نخست جامعه پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در افغانستان دچار آسیب جدی نشوند و به همین منظور، هیئت هایی از طرف این شورا با حاکمیت جدید افغانستان وارد گفت‌وگو شد.

وی، حفظ رسمیت مذهب تشیع در افغانستان، بهره‌مندی پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) در این کشور از قانون احوال شخصیه در محاکم قضایی، مشارکت در تصمیم گیری های کلان ملی و نقش آفرینی در امور اجرایی را از مهم‌ترین خواسته‌های قانونی این شورا برشمرد و یادآور شد: با وجود همه مسائل و برخی نگرانی‌ها، هم اکنون مدارس علمیه ما طبق روال گذشته به کار خود ادامه می دهند و تا کنون مانعی برای برگزاری مراسم مذهبی وجود نداشته است.

حجت الاسلام اکبری در پایان اظهار داشت: از جمهوری اسلامی ایران که بیش از چهل سال از مهاجران افغانستانی به خوبی میزبانی کرده است و جامعه المصطفی که فرصت‌های بسیار خوبی را برای تحصیل طلاب و فراگیران افغانستانی فراهم می‌نماید، صمیمانه سپاسگزاریم و امیدواریم شمار زیادی از افراد مستعد دانش آموخته در المصطفی، بتوانند در آینده افغانستان نقش آفرین باشند.