درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان نمایندگی گلستان

درس اخلاق ویژه اساتید و کارکنان جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی گلستان با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید کمال حسینی مازندرانی برگزار شد.

وی در این مراسم که مقارن با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان علیهم السلام برگزار گردید، ضمن تسلیت این ایام ، به طرح موضوعی با عنوان “برکت از منظر امام حسین علیه السلام” پرداخت و عنوان کرد: امام حسين عليه السلام در حدیثی شریف فرمودند : پنـج چيز است که اگر در انسـان نباشد، در او برکت نخـواهد بود: ۱نخست عقل سپس دين ،ادب ، حيا و خوش اخلاقى. (خَمْسٌ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ، لَمْ يَكُنْ فِيهِ كَثيرُ مُسْتَمْتَعٍ: اَلْعَقْلُ، وَالدّينُ وَالْأَدَبُ، وَالْحَياءُ، وَحُسْنُ الْخُلْقِ)

استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در ادامه و در تشریح مضامین این حدیث شریف ابراز داشت: از نمونه های برگت می توان به انبیا و اولیای الهس اشاره نمود منجمله حضت عیسی روح الله که از قول آن حضرت در قرآن می خوانیم : “مرا (هر جا که باشم) وجودی پربرکت قرار داده” (وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ) لذاست که حضرت عيسى عليه السلام هم عمر با بركتى دارد و تا بعد از ظهور امام زمان عليه السلام زنده است و هم پيروانش بسيارند و بر كافرانى كه در پى قتل آن حضرت بودند، پيروزند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی در ادامه و در خصوص عقل بعنوان لازمه نخست برکت اظهار داشت: در حدیثی دیگر از امام حسين عليه السلام میخوانیم : عقل، جز با پيروى از حق، كامل نمى شود.(لا يَكْمُلُ الْعَقْلُ اِلاّ بِاتِّباعِ الْحَقِّ) و این عقل همان عقلی است که فرموده اند : عقل؛ هموار کننده راه عبادت خداوند و عامل رسیدن به قرب الهی و مقام توحید است. (الْعَقْلُ قَالَ مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ : عقل آن است كه به وسيله آن خداى رحمان پرستش شود و بهشت به دست آيد.)

عضو هیئت علمی المصطفی در ادامه با اشاره به دیگر عوامل برکت داشتن در زندگی و “نفّاع” بودن عنوان کرد: دین دیگر عامل برکت در زندگی است و اساسا انسان های دین مدار در زندگی در همه ساحات فعال بوده و به خود و افراد پیرامونی نفع می رسانند و دارای برکت اند و این چیزی نیست جز ثمره عمل به تعالیم والای وحیانی.

وی در پایان یادآور شد: نمونه عینی ادب را که در کلام امام حسین علیه السلام به عنوان عامل برکت در زندگی معرفی شده است می توان در زندگانی جناب حر بن یزید ریاحی دید که اگرچه اقدامی سخت‌گیرانه کرد، اما رفتارش با امام محترمانه بود (حتی یک‌بار با اشاره به حرمت خاص فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) از پاسخ‌گویی به امام احتراز کرد و این زمینه سعادت او را فراهم آورد.