گزارشی از روند برگزاری همایش «راهکارهای تقریب و زیست اجتماعی افغانستان»

دبیر همایش بین المللی «راهکارهای تقریب و زیست اجتماعی افغانستان» در گفت وگو با مرکز خبر و اطلاع رسان جامعةالمصطفی گزارشی از روند برگزاری این همایش بیان نمود.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی نجفی، یکی از آرمان‌های قرآن کریم و پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) را وحدت و انسجام امت اسلامی برشمرد و افزود: انقلاب اسلامی ایران داعیه‌دار این آرمان مقدس می‌باشد و در تلاش است با ایجاد وحدت اسلامی و ایجاد همدلی و هم‌افزایی بین فرق و مذاهب مختلف، این مهم را جامع عمل بپوشاند. با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از طرف مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای(حفظه الله) در خصوص همگرایی فکری و وحدت امت اسلامی در سطوح مختلف جامعه و اهمیت آن، راهبرد پیش روی ما، جهاد تبییین است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: «اگر در جوامع و کشورهای اسلامی، علما و روشنفکران و متفکران و بزرگان و پیشگامان وحدت، جهت حرکتشان به سمت حاکمیت اسلام باشد، این حرکت، حرکت موفقی است؛ والّا اگر این‌طور نباشد و در مقابل حاکمیت طواغیت و کفار و حکومت‌های سرسپرده و بی‌عُرضه، تابع و تسلیم باشند، معلوم است که وحدت تضمینی نخواهد داشت… آنچه امروز در درجه‌ی اوّلِ اولویّت برای دنیای اسلام قرار دارد، وحدت است. ما مسلمانها خیلی از هم دور شدیم؛ سیاستها در این زمینه، تلاش متأسّفانه موفّقی انجام دادند که مسلمانها را، دلهای گروه‌های مُسلم را از یکدیگر جدا کنند. امروز به وحدت احتیاج داریم».

دبیر همایش خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، ما به دنبال چگونگی تعامل با جریان های مختلف اسلامی و تحقق تقریب بین مذاهب اسلامی هستیم. بنابراین یکی از مسائل مهم و ضروری این همایش چگونگی تعامل با جریان های تقریبی در بستر حکومت‌ها و جریان‌های سیاسی است که در این همایش به بررسی چگونگی تقریب با مذاهب افغانستان خواهیم پرداخت.

وی در تبیین اهداف برگزاری این همایش اذعان داشت: ۱) شناسایی آثار جدید داخلی و خارجی در موضوع گفتمان تقریب مذاهب اسلامی کشور افغانستان ۲) شناسایی ظرفیت ها و راهکارهای تعامل با مذاهب اسلامی ۳) ترویج و تبیین دستاوردهای علمی و فرهنگی در رابطه با گفتمان تقریب مذاهب اسلامی کشور افغانستان ۴) شناخت ظرفیت‌های موجود در عرصه بین‌الملل در موضوع گفتمان تقریب مذاهب اسلامی کشور افغانستان ۵) اتخاذ راهکارهای صحیح در تداوم ارزش‌های وحدت اسلامی ۶) استفاده از ظرفیت‌های موجود و بسترهای مناسب در دوره‌های مختلف آموزش‌های کوتاه مدت و‌ فرصت‌های مطالعاتی برای نشر معارف اهل‌بیت(ع) به کشورهای مختلف دنیا ۷) حفظ هویت اسلامی امت، تقویت اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان افغانستان ۸) نهادینه سازی وحدت دیدگاه‌های علماء و دانشمندان، در قبال مسائل کلان امت اسلامی کشور افغانستان ۹) ارائه راهکارهای علمی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و صلح جهانی در کشور افغانستان ۱۰) راهکارهای تشکیل امت واحده در افغانستان و جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راهکارهای مناسب از اهداف برگزار همایش به شمار می آیند.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی در ادامه یادآور شد: فعالیت‌های این همایش که از سال ۱۴۰۱ به صورت غیر رسمی و در قالب دوره تقریب مذاهب اسلامی کشور افغانستان و نشست‌های علمی و جلسات متعدد توسط مرکز بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و موسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت ‌های مطالعاتی جامعه المصطفی العالمیه برگزار گردید و به صورت رسمی از مهرماه ماه ۱۴۰۲ با کسب مجوز از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) – (با کد اختصاصی ۹۲۰۴۷-۰۲۲۳۱) – آغاز به کار نمود و مورد استقبال نهادهای علمی مختلف قرار گرفت.
موسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی مفتخر است که این همایش را با مشارکت ۱۵ مرکز علمی داخلی و خارجی، بالاخص نمایندگی‌ جامعه المصطفی العالمیه و نمایندگی دفتر مقام معظم رهبری در کشور افغانستان به ۳ زبان فارسی، عربی و انگلیسی برگزار نموده است.

وی با اشاره به مشارکت بیش از ۴۰ نفر در این همایش در قالب کمیته‌های سیاستگذاری، علمی و اجرایی، افزود: از مهم‌ترین ثمرات این کمیته ها، برگزاری نشست‌های علمی در داخل و خارج از کشور است.

دبیر همایش در ادامه گزارش مختصری از فعالیت های همایش را به این شرح ارائه نمود:

۱٫ در مهر ماه ۱۴۰۲ مجوز و کد اختصاصی همایش از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (isc) دریافت شد.

۲٫ بلافاصله فعالیت دبیرخانه همایش با صدور حکم مسئول دبیرخانه توسط ریاست محترم موسسه، آغاز گردید.

۳٫ پیگیری و طراحی و آماده سازی سامانه همایش در همان ابتدا فعالیت دبیرخانه.

۴٫ جلسات کمیته‌های سیاستگذاری، علمی، اجرایی توسط دبیرخانه همایش هماهنگ و به صورت رسمی آغاز گردید.

۵٫ برگزاری بیش از ۱۵ جلسه در قالب کمیته‌های سیاستگزاری، علمی، اجرایی.

۶٫ تشکیل کمیته ارزیابی به جهت ارزیابی تخصصی مقالات.

۷٫ تمدید ثبت نام و ارسال مقالات و برگزاری همایش تا آخر تیر ماه ۱۴۰۳ با توجه به استقبال و درخواست برخی مراکز همکار.

۸٫ تعداد ۱۵ پیش نشست در داخل و خارج از موسسه کوتاه مدت و مراکز همکار همایش برگزار گردید.

۹٫ مشارکت کنندگان در همایش ۱۲۳ نفر.

۱۰٫ ۱۰۴ نفر از تعداد ثبت کنندگان تعداد ۱۱۸ چکیده و مقاله داده اند. (تعداد ۱۰۱ مقاله کامل)

۱۱٫ مقطع علمی مشارکت کنندگان:

_ دکتری، دانشجوی دکتری، سطح چهار و بالاتر: ۸۳ نفر
_ ارشد، دانشجوی ارشد و سطح سه: ۲۹ نفر
_ کارشناسی، دانشجوی کارشناسی و سطح یک و دو: ۱۱ نفر

۱۲٫ جنسیت مشارکت کنندگان:
_ بانوان ۲۱ نفر – ۱۷%
_ آقایان ۱۰۲ نفر – ۸۳%

وی ادامه داد: با توجه به اعلام قبلی، برگزاری روز همایش در ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۳ بوده است که به مناسبت ایام هفته وحدت با چند روز تاخیر که زمان دقیق آن به همراه مکان برگزاری اطلاع رسانی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجفی در پایان با اشاره به روایت امام رضا(علیه السلام) که ‏فرمودند: «من لم یشکر المخلوق، لم یشکر الخالق»، اظهار داشت: بر خود فرض می‌دانم که از حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمدی میانجی،رییس موسسه کوتاه‌مدت که اعتماد کرده و از حمایت‌های خودشان نسبت به حقیر دریغ ننموده اند، تشکر و سپاسگزاری نمایم.