رئیس جامعةالمصطفی با درود به ارواح مطهر شهدای اسلام به ویژه سرداران شهید مقاومت اسلامی، پیروزی مجاهدان اسلام را از خدای بزرگ مسئلت داشت و گفت: امیداریم با عنایات الهی و لطف و دعای حضرت ولی عصر(عجل الله تعالی فرجه) هرچه زودتر شاهد پیروزی جبهه حق و مجاهدان مسلمان در نبرد با رژیم جنایتکار صهیونی و حامیان پلید این رژیم باشیم.
وی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری همایش مبانی فقهی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و همه مشارکت کنندگان در این همایش، اظهار داشت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان منشور حرکت انقلاب از جانب حکیم، پیشوا و رهبری فرزانه نگاشته شده است که از آغاز در کنار امام راحل(قدس سره)، به عنوان یکی از پرچمداران انقلاب اسلامی حضور داشت و بیش از سی سال نیز زعامت این حرکت جهانی را در دست دارد.
آیت الله دکتر عباسی، بیانیه گام دوم را تبیینی از دستاوردها و راه طی شده در این نهضت الهی و ترسیمی از آینده و افق پیش روی حرکت خواند و گفت: به تعبیری که در بیانیه آمده است، انقلاب اسلامی آغازگر عصر جدیدی در عالم شد. این موضوع نه تنها از سوی علاقه مندان به انقلاب اسلامی، بلکه از جانب کسانی که دلبستگی به این نهضت ندارند نیز مورد تاکید قرار دارد.
وی با اشاره به آثار و پیامدهای مهم و متعددی که انقلاب اسلامی در سطح ملی و جهانی داشته است، تصریح کرد: خودباوری و اعتماد به نفس ملت ایران و ملت های مسلمان، استقلال، ایستادگی و پیشرفت های علمی گوشه ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی تا امروز است. اینکه کشوری دهه ها در تنگنا، فشار و تحریم باشد و در عین حال جزء کشورهای پیشرو در بسیاری از عرصه های علمی به شمار آید، محصول خودباوری و ضرب دست انقلاب اسلامی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری، شکل گیری جبهه عدالت خواه و ظلم ستیز در مقابل نظام استکباری و سلطه جهانی را از دیگر دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی برشمرد و یادآور شد: حرکتی که به عنوان جبهه مقاومت از آن یاد می کنیم و هر روز در حال گسترش است، محصول و دستاورد حرکت عدالت خواهانه انقلاب اسلامی در عرصه جهانی است.
وی با اشاره به افق پیش رو و آینده ترسیم شده در پایه ریزی تمدن نوین اسلامی به عنوان آرمان بزرگ و کلان روایت انقلاب اسلامی در این بیانیه، خاطرنشان کرد: هر تمدنی از دو رکن اساسی تشکیل می شود. نخست نگاه آن به جهان و تفسیری که از عالم و آدم ارائه می دهد و دوم ارائه نظام زندگی فردی، اجتماعی و بین المللی. امروز ما در جهان با تمدنی مواجه هستیم که خود را تمدن مسلط و بلکه آخرین حلقه تمدن جهانی می داند و مدعی است پایان تاریخ و فرجام بشر را رقم خواهد زد و کاروان حرکت بشریت به ایستگاه پایانی رسیده است. اندیشمندان این نظام، لیبرال دموکراسی را در آثار و نظریات خود رسما پایان تاریخ بشر نامید اند و حاضر به تحمل هیچ نگاه دیگری نیستند.
رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: انقلاب اسلامی با ارائه یک تمدن الهی و معنوی در برابر تمدنی که اساس و نگاهش به جهان مادی است، راه تازه ای در برابر بشریت قرار داد و عصر جدیدی را فراروی انسان گشود.
وی با اشاره به پیامدهای تلخ تمدن مادی طی چند صد سال اخیر، استعمار خونین در نقاط مختلف عالم را یکی از نتایج این نگاه دانست و افزود: از حدود دویست کشوری که امروز در جغرافیای سیاسی جهان حضور دارند، نزدیک به ۱۳۰ کشور مستعمره این نظام سلطه گر بوده اند. گرچه امروز تا حد زیادی استعمار کهن فروریخته است و سلطه جویان ناچار شدند از نظام استعمار سنتی دست بردارند، اما استعمار نو در قالب حضور عوامل و دست نشاندگان آنان و استعمار فرا نو با ابزار سلطه فکری و فرهنگی، کماکان جریان دارد.
آیت الله دکتر عباسی فروپاشی مرزهای اخلاقی و انسانی را پیامد نگاه سلطه جوی تمدن مادی به جهان دانست و گفت: نمونه کامل این رویکرد را در یک سال اخیر در فلسطین اشغالی شاهد هستیم که چگونه با حمایت نظام سلطه، یک رژیم جعلی، جانی و کودک کش، ده ها هزار زن و کودک بی گناه را در برابر چشمان جهان قتل عام نمود و این نظام استکباری تمام قامت از این جنایات حمایت کرد. در چند صد سال گذشته هرکجای جهان که پای سلطه جویان بدان گشوده شد، همین غارت ها، کشتارها و قتل عام بومیان مناطق را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: نخست وزیر رژیم جانی صهیونیستی چندین مرتبه در یک سال اخیر به زبان آورده است که این رژیم خط مقدم دفاع از تمدن غرب است. رژیم صهیونیستی پادگان نظام سلطه و خط مقدم آن در منطقه ماست و به عنوان پایگاهی در برابر رقیب تمدنی در قلب جهان اسلام تاسیس شده است.
آیت الله دکتر عباسی، ارائه تمدن جدید و مدنیت تازه مبتنی بر جهان بینی اخلاقی، معنوی و عدالت محور را آرمان بلند انقلاب اسلامی خواند که در بیانیه گام انقلاب به آن پرداخته شده است و یادآور شد: این تمدن تنها به مسلمانان اختصاص ندارد؛ بلکه هدیه ای به بشریت و عصر جدیدی برای همه عالم است. مبانی این تمدن، نخست نگاه الهی به جهان و دوم، نظامات اجتماعی است که بتواند زندگی بشر را سامان دهد. تحقق بخش دوم بر عهده فقه ماست.
وی علم فقه را تنظیم گر روابط زندگی فردی، اجتماعی و بین المللی بشر دانست و گفت: آنچه در همین فقه موجود اسلامی دیده می شود، مجموعه تنظیم شده برای اداره ابعاد و عرصه های مختلف نظام زندگی بشری در مقیاس جهانی است. فقه ما زیربنای ساخت تمدن اسلامی است. میراثی غنی که می تواند شکوفایی خود را در عرصه های جدید نیز نشان دهد.
رئیس جامعةالمصطفی در پایان تاکید کرد: مجتمع آموزش عالی فقه به عنوان یکی از مجتمع های اصلی جامعةالمصطفی این رسالت مهم را بر دوش گرفت و طی این همایش، اساتید و دانش پژوهان در مسیر تبیین مبانی فقهی گام دوم انقلاب اسلامی قلم زدند. امیدواریم به زودی نتایج و آثار این حرکت علمی با برکت در اختیار مجامع علمی و اهل علم و پژوهش قرار گیرد.
Δ