با ارائهو دبیری آقای یونس ماپاندی (پژوهشگر مطالعات اسلامی) برگزار گردید.
در ابتدای پیش نشست، حجت الاسلام جعفر ابینال، پژوهشگر مطالعات اسلامی از کشور فیلیپین به تاریخ ادبی و فرهنگی غنی فیلیپین اشاره کرد و در این میان به معرفی ویژگی های فرهنگی قوم مارانائو به عنوان یکی از مهمترین اقوام فیلیپین و آسیای جنوب شرقی پرداخت.
وی، ادبیات مارانائو به ویژه ضرب المثل های رایج مارانائو ( معروف به پانانارون ) را منعکس کننده دیدگاه های اسلامی و میراث فرهنگی این قوم معرفی نمود. سپس وی، هویت ادبی و فرهنگی این قوم را متاثر از ادبیات خاص مارانائو موسوم به “کریم” و خط “جاوی” دانست.
ارائه دهنده در مورد ادبیات کریم مارانائو گفت: مردم مارانائو دارای سنت غنی ادبی به نام کریم هستند که شامل اشکال مختلف نوشتاری از جمله ضرب المثل و شعر است که به خوبی میراث فرهنگی و دیدگاه های اسلامی جامعه مارانائو را به تصویر می کشد.
وی در مورد خط جاوی نیز گفت: جاوی یک خط عربی است که توسط مسلمانان آسیای جنوب شرقی، از جمله مارانائو، برای نوشتن زبانشان اقتباس شده است، که عمدتاً توسط گروه های قومی-زبانی مسلمان در میندانائو و سولو، مانند تائوسوگ و ماگویندانائون، استفاده می شود. خط جاوی دو نوع اصلی دارد: باتنگا عرب (حروف عربی) و کریم (ادبیات گویش محلی). قدیمی ترین سند باقی مانده به خط جاوی در آسیای جنوب شرقی سنگ کتیبه ترنگانو به تاریخ ۱۳۰۳ میلادی است.
حجت الاسلام البینال همچنین افزود: بسیاری از اسناد جاوی باقی مانده در فیلیپین شامل نامه های رسمی سلاطین، قوانین مدون و ترجمه حدیث است. البته لازم به ذکر است نسخ خطی جاوی شامل ادبیات مذهبی و نیز غیر مذهبی می شود. آثار یا متون غیرمذهبی شامل حماسه، اشعار عاشقانه، معماها و ادبیات کودک و نوجوان می باشد، و متون و آثار دینی شامل برخی اذکار و اوراد ، خطبه ها، تفاسیر قرآن و داستان های اسلامی است. وی افزود: از زمان استقلال فیلیپین پس از جنگ جهانی دوم، استفاده از خط جاوی به دلیل ترویج زبان انگلیسی در آموزش کاهش یافته است.
در بخش پایانی جلسه، ارائه دهنده گفت: باید توجه داشت که ظهور و بروز تفاسیر سختگیرانه از اسلام و تأثیرات خاورمیانه موجب تشدید تنش بین شیوه های سنتی و آموزه های مدرن اسلامی شده است.
در جمع بندی پایانی، ارائه دهنده با تاکید بر نقش ادبیات در حفظ هویت فرهنگی و آموزه های اسلامی، بار دیگر بر وجود ادبیات کریم مارانائو و خط جاوی به عنوان مؤلفههای حیاتی هویت مارانائو که منعکس کننده ی میراث اسلامی و غنای فرهنگ این قوم است تاکید کرد و خاطر نشان کرد چالش های معاصر، حفظ و تداوم این سنت ها را تهدید می کند که می بایست در این راستا تدابیر علمی و عملی درخور به کار گرفته شوند.
در پایان نشست، حضار در جلسه و همچنین مهمانان مجازی سوالات خود را مطرح کردند که توسط ارائه دهنده پاسخ داده شد.
Δ