مشروح این یادداشت به این شرح است:
مدرنیته، بهعنوان یک پدیده فکری و اجتماعی، چالشهای بسیاری را برای جوامع اسلامی ایجاد کرده است. یکی از مهمترین این چالشها، جدایی معرفتی و ساختاری میان دو نهاد علمی حوزه و دانشگاه است. این یادداشت به بررسی تأثیر مدرنیته بر شکلگیری این شکاف میپردازد و با تأکید بر تقابل روششناختی، اهداف و ارزشهای معرفتی این دو نهاد، پیامدهای این جدایی را تحلیل میکند. همچنین، نقش جامعة المصطفی العالمیه بهعنوان یک الگوی موفق برای ایجاد وحدت معرفتی، تلفیق علوم دینی و مدرن، و ارائه راهکارهای میانرشتهای بررسی میشود. این تحقیق نشان میدهد که جامعة المصطفی میتواند زمینهساز تولید علم دینی و تمدنسازی نوین اسلامی باشد.
جدایی معرفتی و ساختاری میان حوزه و دانشگاه، بخشی از تاریخ تحولات اجتماعی و علمی ایران در مواجهه با مدرنیته است. دانشگاههای ایران بهویژه از زمان تأسیس دارالفنون و سپس دانشگاه تهران در دوران پهلوی اول، بر اساس مدلهای غربی طراحی شدند و از همان ابتدا نوعی تفکیک میان علوم جدید و علوم دینی شکل گرفت.
حوزههای علمیه نیز که مسئولیت حفظ هویت دینی و معرفتی جامعه را برعهده داشتند، عموماً به علوم سنتی پایبند ماندند و در برخی موارد، با علوم مدرن بهویژه در علوم انسانی برخوردی محتاطانه داشتند. این تفکیک به دلایل تاریخی و اجتماعی قابلتوجه، واقعی است، اما شرایط امروز را نمیتوان بهسادگی تداوم این گذشته دانست.
در ایران امروز، وضعیت دانشگاهها نسبت به گذشته پیچیدهتر و متنوعتر شده است. برخی از ابعاد این تنوع عبارتاند از:
با این حال، چالشهایی همچون تفاوت ساختارهای آموزشی و فاصله میان علوم انسانی موجود با مبانی اسلامی، که عمدتاً بر اساس الگوهای سکولار و غربی بنا شدهاند، همچنان در مسیر تحقق وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد.
در سالهای اخیر، تغییرات مثبتی همچون ترویج گفتمان علمی، برگزاری کنفرانسهایی با حضور اساتید دانشگاهی و حوزوی، توسعه نهادهای آموزشی میانرشتهای و حضور روحانیون در دانشگاهها مشاهده میشود. جامعة المصطفی العالمیه: الگویی برای وحدت علم و دین
جامعة المصطفی العالمیة به عنوان نهادی علمی و بینالمللی با هویت حوزوی، توانسته نقش کلیدی و جدیتری در تقویت وحدت حوزه و دانشگاه ایفا کند. با توجه به رسالت این نهاد در گسترش علوم اسلامی، انسانی و اجتماعی، اقدامات زیر توانسته به نزدیک شدن به تحقق این هدف یاری رساند:
در مجموع، جامعة المصطفی با توجه به ظرفیت علمی، بینالمللی و تربیتی خود، میتواند به مثابه پلی مستحکم عمل کند که حوزه و دانشگاه را در عرصههای نظری، عملی و بینالمللی به یکدیگر متصل سازد.
Δ