نشست علمی «مهدویت در اندیشه شهید مطهری(ره)» با حضور آقای حسنی و خانم میرزایی به عنوان کارشناسان و آقای دوست علی حکیمی به عنوان دبیر علمی در مدرسه علمیه امام زمان(عج) ولایت دایکندی برگزار شد. این نشست با تلاوت قرآن کریم آغاز گردید و سپس خانم میرزایی در رابطه با «انتظار» در اندیشه شهید مطهری(ره) سخنرانی کردند.
خانم میرزایی بیان کرد: استاد مطهری(ره) در آثار ارزشمند خود مسئله مهدویت و انتظار را بررسی کردهاند. یکی از تفاسیر مهم ایشان در مورد جایگاه حضرت مهدی(عج) در زمین، تعبیر «صاحب» بود و در کتاب «گفتارهای معنوی» نیز به امدادهای الهی از سوی حضرت مهدی(عج) برای بشریت اشاره کردهاند. و تأکید کردند که خداوند هرگز دنیا را بیصاحب نگذاشته است و در آینده نیز چنین نخواهد بود.
وی در ادامه توضیح داد: شهید مطهری(ره) انتظار را به دو دسته تقسیم کردهاند:۱- انتظار مثبت: انتظاری که سازنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرکبخش است و میتواند یک نوع عبادت و حقپرستی به شمار آید.۲- انتظار منفی: انتظاری که گناهآلود، ویرانگر، اسارتبخش و فلجکننده است و نوعی اباحیگری محسوب میشود. این دو نوع انتظار از دو برداشت مختلف از ظهور حضرت مهدی(عج) ناشی میشود.
در ادامه آقای حسنی به ریشه اندیشه مهدویت پرداخت و گفت: اندیشه مهدویت مختص به اهل تشیع یا اسلام نیست، بلکه در ادیان قبل از اسلام نیز مطرح بوده است. همانطور که در قرآن آمده است: «لقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» (سوره انبیاء، آیه ۱۰۵)، که به وارث شدن زمین توسط بندگان نیکوکار اشاره دارد.
وی افزود: اندیشه مهدویت در ادیان مختلف با نامهای متفاوتی مطرح شده است. در آیین هندو از نجاتدهندهای به نام «آواتارا» سخن گفته میشود. در آیین بودایی نیز انتظار از «بودای پنجم» به میان آمده است. در آیین زرتشتی، منجی به نامهای «هوشیذر»، «هوشیذرما» و «سوشیانس» معرفی شده است که بعد از ظهور خود، جهان را پر از عدل میکند. در آیین یهود نیز از موعود سخن گفته شده است و یهودیان معتقدند که موعودشان هنوز ظهور نکرده است. در مسیحیت نیز خبرهای زیادی در مورد مصلح جهانی آمده است که مسیحیان منتظر ظهور آن هستند و باور دارند که حضرت مسیح جهان را پر از عدل خواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
Δ