درس تفسیر آیت الله کعبی در مجتمع آموزش عالی فقه

درس تفسیر آیت الله کعبی از ابتدای ماه مبارک رمضان از سوی مجتمع آموزش عالی فقه در مدرسه علمیه حجتیه آغاز شد .

آیت الله کعبی در درس تفسیر سوره انفال نکاتی را بیان داشت و گفت: نام دیگر این سوره بدر است چون بعد از جنگ بدر نازل شده است. این سوره مکی است ، آیات استجابت ۲۴، صلح ۲۱، و آیه نصر ۶۲ در این سوره است، روایات زیادی در ثواب قرائت این سوره از معصومین رسیده است ، مثل شفاعت پیامبر، شیعه حضرت امیر بودن و…

وی با اشاره به شان نزول آیه یسئلونک، و سوره انفال اظهار داشت: در جنگ بدر وقتی پیامبر آرایش نظامی دادند و جوان‌ها را در خط مقدم و بقیه را در زیر پرچم خود منظم کردند جنگ به پیروزی مسلمانها ختم شد و بعد در مورد غنائم اختلاف شد بین دو گروه، این سوره و آیه نازل شد.

آیت الله کعبی ادامه داد: از آیه آن فریبا معلوم می شود ۳۱۳ نفر در جنگ از نظر تفکر متفاوت بودند و چند دسته که در مورد انفال اختلاف پیدا کردند. انفال جمع نفر و از نافله گرفته شده یعنی زیادی، چون اصل جهاد بود و کسی برای غنیمت نرفته بود پس زیادی و اضافی لحاظ شده است، و چیز اضافی است.

وی در تشریح مفهوم انفال گفت: برای انفال چند معنی متصور است ، مطلق غنایم، مازاد جنگجو از غنیمت شخصی که بدست آورده است، انفال در فقه یعنی اموالی که بدون جنگ بدست آمده، که تقسیم ب عهده رسول خدا گذاشته شده، انفال و ثروت‌های عمومی ، منابع طبیعی، ارث بدون وارث، اموال بدون مالک، اموالی که از غاصبین بدست می آید،اینها همه از انفال است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در منابع طبیعی دو بحث است ، یکی بحث فلسفی و اجتماعی ، که انسان موجودی زیاده خواه، فرصت طلب است همه چیز را برای خود می خواهد که علامه طباطبائی این را بعنوان اصل استخدام آورده است و اصل دوح اصل تسخیر است، و اصل سوم اصل عدالت است که اگر سومی نباشد مردم به دو بلوک استعمارگر و استثمار شونده تبدیل می شوند و اصل سو تعدیل کننده و تنظیم کننده بشریت در اموال و ثروتها است،هم عدالت تکوینی و هم عدالت تشریعی، لیقوم الناس بالقسط، ثروت‌های عمومی را خداوند پیامبر و امامان و ولی فقیه قرارداده ، امرت الاعدل بین الناس ، اموال عمومی به شکل امانت در اختیار مدیران و متصدیان بیت الامال هستند و باید امین باشند .

وی در پاسخ به این سوال که آیا انفال را می توان به بخش خصوصی انتقال داد؟ ابراز داشت: پاسخ منفی است، مالکیت باید در اختیار دولت باشد و بخش خصوصی حق بهره برداری ندارند مگر با مجوز دولت و حاکمیت. البته اسلام مخالف سرمایه نیست، بلکه می گوید عدالت باید برقرار باشد.