منطق نظریه‌پردازی تربیتی از منظر قرآن

حجت الاسلام حسینی نیشابوری، استادیار جامعةالمصطفی العالمیه، در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، طی ارائه‌ای علمی در غرفه این نهاد، به تبیین «منطق نظریه‌پردازی تربیتی از منظر قرآن» پرداخت.

حجت الاسلام حسینی نیشابوری در این نشست که با استقبال پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه علوم تربیتی و قرآنی همراه بود، با استناد به آیات متعدد قرآن کریم، جایگاه رفیع علم و دانش را در اسلام مورد تأکید قرار داد.

وی با اشاره به آیه شریفه «هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ»، مطلق دانش، اعم از علوم تجربی و الهی را مشمول این مقایسه دانست و بر ارزشمندی ذاتی علم در نگاه قرآن تأکید کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، در ادامه به آیه «یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ» اشاره کرد و افزود: «بر اساس این آیه، خداوند برای مؤمنانِ عامل به عمل صالح و دانشمندان، جایگاه ویژه‌ای قائل است و علم و ایمان، معیار برتری افراد محسوب می‌شوند».

وی سپس به رابطه قرآن و علوم تربیتی پرداخت و آن را مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای بین دانش تفسیر و علوم تربیتی تعریف کرد. دکتر حسینی نیشابوری با بیان اینکه «قرآن از ابتدا تا انتها کتاب تربیت است»، به اسامی مختلف قرآن همچون ذکر، موعظه، شفا، هدایت و رحمت اشاره کرد و گفت: «جامع‌ترین عنوان برای این اسامی، واژه «تربیت» است»

حجت الاسلام حسینی نیشابوری در ادامه به دیدگاه حضرت امام خمینی (قدس سره) در مورد تفاسیر قرآن اشاره کرد و به نقل از کتاب «تقریرات فلسفه» ایشان، گفت: «به عقیده امام (قدس سره)، جنبه تفسیری و مقصود اصلی قرآن که هدایت مردم است، در بسیاری از تفاسیر مغفول مانده است».

مؤلف کتاب‌های «درسنامه تعلیم و تربیت اسلامی» و «قرآن و تربیت»، در بخش پایانی سخنان خود، این دو کتاب را بر اساس نظام تربیتی مشتمل بر هفت مؤلفه مبانی، اهداف، اصول، ساحت‌ها، مراحل، عوامل و موانع و روش‌های تربیتی معرفی کرد و آن‌ها را بیانگر منطق نظریه‌پردازی تربیتی از منظر قرآن کریم دانست.