با حضور روسای دانشگاه علوم پزشکی قم و جامعةالمصطفی برگزار شد؛

آیین رونمایی از پوستر دهمین همایش قرآن، عترت و سلامت

پوستر دهمین همایش بین المللی قرآن، عترت و سلامت، در مراسمی با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم و جامعةالمصطفی العالمیه، رونمایی شد.
پیشرفت‌های علمی کشور محصول انقلاب اسلامی است

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن ماه رجب و تقدیر از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قم در برگزاری دهمین همایش قرآن، عترت و سلامت، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های که امروز در عرصه‌های مختلف به ویژه مباحث علمی و حوزه بهداشت و سلامت در کشور مشاهده می‌شود، محصول انقلاب اسلامی است.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد:‌ افرادی که سال‌های پیش از انقلاب را درک کرده‌اند به خاطر دارند در آن زمان حتی برای تأمین پزشک عمومی، نیازمند کمک گرفتن از کشورهای دیگر بودیم. امروز پیشرفت‌هایی که در عرصه‌های مختلف علمی و به ویژه بهداشت و سلامت دیده می‌شود، قابل قیاس با گذشته نیست؛ از تأسیس مراکز علمی پیشرفته تا تربیت پزشکان فوق‌تخصص در همه رشته‌های پزشکی، به برکت مجاهدت‌ و فداکاری امام خمینی(قدس سره)، شهدا و همه خدمت‌گزاران به انقلاب اسلامی بدست آمده است.

حرکت مراکز علمی کشور در مرزهای دانش

وی برگزاری این گونه همایش‌ها را نشان‌دهنده حرکت مراکز علمی کشور در مرزهای دانش در عرصه‌های گوناگون دانست و اظهار داشت: برگزاری همایش‌های تخصصی به صورت بین‌المللی با حضور مراکز علمی برجسته جهان، نشان دهنده اهتمام دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما به تولید دانش است. امروز کشور به لحاظ تولید علم در رتبه قابل توجهی قرار دارد. در حالی که بر اساس ارزیابی مراکز علم‌سنجی، جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۲ در جایگاه چهل و هشتم جهان ارزیابی می‌شد، امروز جایگاه پانزدهم جهان را در اختیار داریم. این دستاورد علیرغم سال‌ها فشار و تحریم به دست آمده است و محصول زحمات مراکز علمی و دانشگاه‌های ماست.‌

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، شکل‌گیری نهاد علمی و بین‌المللی جامعةالمصطفی را یکی از برکات انقلاب اسلامی برشمرد و تصریح کرد: جامعةالمصطفی العالمیه امروز در نزدیک به ۶۰ نقطه عالم به صورت رسمی و قانونی فعالیت علمی دارد و یک شبکه بین‌المللی را برای نظام علمی و آموزشی کشور فراهم نموده است. ظرفیت بین‌المللی جامعةالمصطفی در خدمت تمام مراکز علمی کشور قرار دارد و همه دانشگاه‌ها می توانند از آن بهره‌مند باشند و در همه عرصه‌های علمی، می‌توان از این ظرفیت استفاده نمود.

مبنای فکری حاکم بر ایران اسلامی مشوق پیشرفت علم همراه با اخلاق است

وی با اشاره به ورود جامعةالمصطفی در مباحثی همچون سلامت معنوی، فقه سلامت و اخلاق پزشکی، یادآور شد: مرکز آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی، سالانه میزبان محققان در زمینه‌های مختلف علمی از جمله نگاه اسلام به مباحث خاص پزشکی همچون شبیه‌سازی و… است. در حالی که همچنان بسیاری از مراکز دینی جهان، مخالفت خود را با برخی از عرصه‌های علمی، هرچند به صورت فکری نشان می‌دهند، در جمهوری اسلامی ایران مبنا و فکری حاکم است که نه تنها مخالفتی با توسعه علم ندارد، بلکه پیشرفت علمی همراه با رعایت ضوابط اخلاقی را تشویق و حمایت نیز می‌نماید.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان ضمن تقدیر از زحمات و فداکاری‌های کادر بهداشت و سلامت کشور، اذعان داشت: ما مدیون ایثار و از خودگذشتی شهدا از آغاز انقلاب اسلامی تا شهدای سلامت و امنیت هستیم. لازم است یاد کنیم از خدمات کادر سلامت که به ویژه در سه سال اخیر خوش درخشیدند و همچون دوران دفاع مقدس، مخلصانه و مجاهدانه پای کار ایستادند و آثار و برکات این فداکاری‌ها امروز قابل مشاهده است.

برنامه دانشگاه علوم پزشکی قم برای توسعه همکاری با جامعةالمصطفی

گفتنی است در ابتدای این مراسم، دکتر مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در سخنانی با اشاره به برگزاری دهمین دوره همایش قرآن، عترت و سلامت به میزبانی قم و با همکاری جامعةالمصطفی، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی قم علاوه بر این همایش، برنامه‌های متعددی برای همکاری با جامعةالمصطفی در عرصه بین‌المللی‌سازی علوم سلامت در دستور کار دارد.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌برداری بیشتر از مبانی قرآن و عترت در فرهنگ سلامت و بهداشت عمومی، اظهار داشت: برای دستیابی به مرجعیت علمی برای ایران قوی، باید از مبانی قرآنی و حدیثی استفاده نماییم. در این زمینه دانشگاه‌های کشور باید به بیان دیدگاه‌های خود ب‍پردازند و برگزاری این همایش می‌تواند مقدمه‌ای برای ادامه این فعالیت‌ها باشد.

صدور مجوز تاسیس مرکز مطالعات سلامت طلاب غیرایرانی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به برگزاری هفتمین دوره همایش سلامت معنوی در اسفندماه سال جاری، برگزاری این همایش را از اهمیت بالایی برخوردار دانست و خواستار همکاری و مشارکت جامعةالمصطفی در برگزاری آن گردید.

آقای دکتر مصری با اشاره به دریافت مجوز راه‌اندازی پایگاه سلامت و تأسیس مرکز مطالعات سلامت طلاب غیرایرانی، خاطرنشان کرد: ایجاد رشته‌هایی همچون جمعیت شناسی و سلامت، فلسفه سلامت و سلامت معنوی، جزء نیازهای کشور و وزارت بهداشت در حوزه علوم انسانی است و امیدواریم با همکاری جامعةالمصطفی در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شود.

گفتنی است در پایان این مراسم،‌ از پوستر دهمین همایش بین المللی قرآن، عترت و سلامت رونمایی به عمل آمد.

مشاهده گزارش تصویری