برگزاری جلسه درس اخلاق در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی

درس اخلاق حجت الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی، صبح امروز در سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.

استاد درس اخلاق در این جلسه با تاکید بر ضرورت اهتمام به گره گشایی از امور مومنان، خاطرنشان کرد:‌ گره‌گشایی از کار دیگران برای ما نعمت است و برآورده کردن حوائج خلق، به منزله ثبت مهر قبولی بر اعمال ماست.

وی با اشاره به روایتی از امام موسی کاظم(علیه السلام)، ابراز داشت:‌ بر اساس این روایت، اگر نسبت به برآورده نمودن حوائج برادران خود اهتمام نماییم، دیگر اعمالمان مورد قبول درگاه الهی قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی در پاسخ به این سوال که اگر رفع حوائج امری مستحب به شمار می‌آید، به چه دلیل قبولی همه اعمال منوط به آن است؟ پاسخ داد:‌اعمال ما بر یکدیگر موثر هستند. بر اساس آموزه‌های دینی، هر مصیبتی که بر ما وارد می‌شود، به دلیل گناهان و اعمال سوء ماست. بنابراین خداوند به ما دستور می‌دهد در روز پنج نوبت نماز اقامه نماییم زیرا نماز اثر سوء گناهان را از بین می‌برد.

وی در تبیین احسن الاعمال که مورد پذیرش درگاه الهی قرار می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: احسن به معنی زیباترین است. احسن اعمال یعنی عمل به زیباترین شکل انجام شود. مثلا نماز زیبا، نماز اول وقت و با حضور قلب است. کمک به دیگران نیز جزء اعمال زیبایی است که خداوند متعال آن را می‌پذیرد.

استاد اخلاق در ادامه به بیان روایتی از امام کاظم(علیه السلام)‌ پرداخت و گفت:‌ بر اساس این روایت که در کتاب بحارالانوار بیان شده است، هرکس که برادر مومنی به او مراجعه کند، رحمتی است که از سوی خدا به او عنایت شده است. اگر انسان این نعمت را بپذیرد، به ولایت اهل‌بیت(علیهم السلام) می‌رسد و اگر آن را رد کند در حالی که می‌توانست آن مومن را یاری نماید، خداوند در روز قیامت ماری را مامور عذاب او می‌کند حتی اگر گناهانش بخشیده شده باشند.

وی با بیان چند روایت دیگر در این باره تصریح کرد:‌ از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است هر کس حاجت مومنی را در حالی که می‌تواند برآورده نسازد، در روز قیامت با چهره سیاه محشور خواهد شد. یکی از عواملی که موجب سیاهی وجه انسان می‌گردد، پرهیز از کمک به دیگران است چراکه این کار به منزله خیانت به خداست.

حجت الاسلام والمسلمین دادسرشت تهرانی در پایان بر اساس روایات، عیادت از بنده مریض را برابر با عیادت از خداوند خواند و یادآور شد:‌ کمک به برادر مومن همانند یاری رساندن به خداست. اگر کسی در دنیا به دیگران رحم نکند، خداوند نیز در قیامت به او رحم نخواهد کرد.