رئیس جامعةالمصطفی در سمینار تعلیمات نهج البلاغه و راه‌های نشر آن:

انقلاب اسلامی بر بستر قرآن و نهج‌البلاغه روییده است

سمینار تعلیمات نهج‌البلاغه و راه‌های نشر آن به همت مرکز افکار اسلامی و مجتمع آموزش عالی حکمت در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(قدس سره) برگزار شد.

رئیس جامعةالمصطفی در این سمینار ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و موالید و اعیاد ماه مبارک رجب، از دست‌اندرکاران برگزاری این سمینار و مسئولان مرکز افکار اسلامی تقدیر نمود و ابراز داشت:‌ حق نهج‌البلاغه که افتخار پیروان مکتب اهل بیت(علیهم السلام) به شمار می‌آید، تا کنون به درستی ادا نشده است و باید بیش از این برای شناختن و شناساندن این کتاب عزیز تلاش نماییم.

وی نهج البلاغه را همانند قرآن کریم سرمایه‌ای ابدی برای تاریخ بشریت برشمرد و اظهار داشت‌: خدای تعالی اصول و امهات آنچه که موجب سعادت فردی و اجتماعی انسان‌ها تا روز قیامت است را در قرآن کریم به بشر ارائه نموده است. کلام امیرالمومنین(علیه السلام) به عنوان یکی از بزرگترین مفسران و مبینان آیات الهی نیز چنین جایگاهی برای ما دارد و تا دامنه قیامت می‌توانیم از این کلام نورانی بهره‌مند باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به زیبایی و فصاحت کلام امیرالمومنین(علیه السلام) در نهج‌البلاغه، یادآور شد:‌ همانگونه که زیبایی و حلاوت کلام خدا بر دل می‌نشیند و نورانیت آن انسان را جذب می‌نماید، عزیزانی که با کلام و ادبیات عربی آشنا هستند بر شادابی، فصاحت و بلاغت نهج البلاغه تاکید دارند که این زیبایی و نورانیت را هر ذوق سلیمی درک می‌نماید. نهج‌البلاغه در زیبایی یک کلام ویژه است و پایین‌تر از کلام خالق و بالاتر از کلام مخلوق قرار دارد و حتی کسانی که شیعه آن حضرت نیز نبوده‌اند، مجذوب بیانات آن حضرت بوده‌اند.

وی ادامه داد:‌ در قرآن کریم مهم‌تر از زیبایی ظاهری، مفهوم و باطن کلام خداست که در درون این قالب زیبا، دریایی از مفاهیم متعالی قرار گرفته است و هر آیه آن گره‌گشای کار ماست. کلام امام علی(علیه السلام) نیز چه آنجا که بی‌ارزش بودن دلبستگی‌های دنیوی را تبیین می‌نماید و ما را به زهد و بی‌اعتنایی به عالم دعوت می‌کند و چه جایی که از جهاد و شجاعت و فداکاری در راه خدا سخن می‌گوید، برای ما درس آموز است.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، ‌انقلاب اسلامی را روییده بر بستر قرآن و نهج البلاغه و معارف اهل‌بیت(علیهم السلام) دانست و خاطرنشان کرد: اهداف و آرمان‌های این انقلاب که امروز در عالم منشأ تحولات بزرگی شده است از این متون مقدس و معارف الهی اخذ شده است. انقلاب اسلامی به رهبری یک شخصیت شاخص فقیه، دین شناس، شجاع، متقی و آشنا با معارف الهی بنا شد که حاضر بود برای اجرای احکام الهی وارد عرصه شود.

وی با اشاره به اینکه پس از دوران حکومت امیرالمومنین(علیه السلام)‌ تا پیروزی انقلاب اسلامی، هیچ حکومتی سابقه نداشته است که تا این حد خود را ملتزم بر اجرای احکام الهی بداند، ابراز داشت: شکل‌گیری چنین حکومتی از آمال و آروزهای همه مومنان در تاریخ بشریت بوده است؛ بنابراین پیروزی انقلاب اسلامی تحقق یک آٰرمان جهانی و الهی است که به یک مرز و جغرافیا اختصاص ندارد و همانند اسلام و رسول خدا(صلی الله علیه و آله) برای همه دل‌های پاک در عالم، پیام معنویت، اخلاق، عدالت و زندگی مومنانه را به ارمغان آورده است.

وی انقلاب اسلامی را روح تازه‌ای برای همه بشریت خواند و تصریح کرد: امام خمینی(قدس سره) انقلاب اسلامی را به انفجار نور در یک جهان ظلمانی که همه ارزش‌های الهی در آن کنار گذاشته شده و مادیات و شهوات اصل قرار گرفته بود، تشبیه فرمود. تمدنی مادی که چند قرن است بر عالم تسلط یافته و مهم‌ترین ارزش‌ها را لذات دنیایی می‌داند و معنویت، ایمان و ارز‌ش‌های اخلاقی را حاشیه رانده است و بدترین هنجارها و آلوده‌ترین روش‌های زندگی در آن به عنوان ارزش یاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی افزود: امروز به جایی رسیده‌ایم که اگر عده‌ای بخواهند پاک زندگی کنند متهم می‌شوند با ارزش‌هایی چون آزادی و زندگی متمددانه مخالف هستند. بدیهی است که صاحبان قدرت در دنیای مادی، روشن شدن مشعل نور در این دنیای تاریک و دعوت بشریت توسط انسانی الهی به نورانیت و زندگی معنوی و ارزش‌ها و احکام الهی را نمی‌پذیرند و به مقابله با آن می‌پردازند.

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی و حاکمیتی دین در قرآن کریم و نهج‌البلاغه، اظهار داشت:‌امام علی(علیه السلام) در نهج‌البلاغه اسلام را دین حضور در اجتماع و زندگی و نه دین گوشه‌نشینی و جدایی از سیاست برمی‌شمارد. دین برای حکمرانی و مدیریت جامعه است. از منظر اسلام کسی می‌تواند حاکمیت داشته باشد که هم از توانایی بیشتری برای اداره جامعه برخوردار باشد و هم در میان مردم نسبت به احکام الهی آگاه‌تر باشد.

رئیس جامعةالمصطفی افزود: انقلاب اسلامی بر چنین شالوده‌ای از نگاه امیرالمومنین(علیه السلام) برگرفته از آموزه‌های قرآن کریم و معارف ناب اسلامی بنا شد. اما دل‌های آلوده و سیاه همانگونه که در گذشته با راه خدا و انبیای الهی دشمنی کرده‌اند، این راه نورانی را نیز برنمی‌تابند و تا جایی که در توان داشته باشند به دشمنی خود ادامه می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در پایان با اشاره به اوج کینه‌ورزی و عداوت دشمن با جمهوری اسلامی ایران در جریانات اخیر، یادآور شد: در این حوادث، نظام سلطه همه دستگاه‌های تبلیغاتی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار گرفت؛ اما بر اساس وعده خداوند، نصرت الهی به همراه کسانی خواهد بود که در راه حق استوار باشند و در این مسیر عقب‌نشینی ننمایند.