رئیس جامعةالمصطفی سخنان خود را با اشاره به آیه ۶۴ سوره آل عمران آغاز کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم از پیروان ادیان می خواهد در مشترکات و اموری که مورد توافق است گرد هم آيند و جز خدای جهان را عبادت نكنند و کسی سلطه جویی و خوی اربابی بر کسی نداشته باشد و برادرانه در کنار هم زندگی كنند.
وی با خوشامدگویی به همه شرکت کنندگان در این دوره از گفت وگوهای علمی میان ادیانی، اظهار داشت: از همه برگزارکنندگان این نشست علمی تقدیر و تشکر می نماییم كه برگزاری این جلسات مشترک را برنامه ریزی نمودند.
رئیس جامعةالمصطفی موضوع این نشست را از موضوعات مشترک میان پیروان ادیان الهی دانست و گفت: مسئله ارتباط انسان زمان ما با معنویت، دغدغه مشترک همه ادیان الهی از جمله اسلام و مسیحیت است. مراد از معنویت، مواجهه انسان با نفحات قدسی است. اینکه عالم ورای این دنیای مادی از حقیقت برتر و متعالی برخوردار است و مواجهه انسان با این حقیقت متعالی منشاء معنویت در بشر است.
آیت الله دکتر عباسی پیامدهای باور به جهان متعالی و معنویت را در ابعاد مختلف قابل توجه دانست و گفت: این باور هم موجب توسعه معرفتی انسان شده و هم پشتوانه اخلاق فردی و اجتماعی و خانوادگی و بین المللی است. هم به انسان آرامش و امید می دهد و هم هویت و هدف و معنا به زندگی می بخشد. صلح و عدالت نیز در پرتو این معنویت می تواند تحقق یابد.
وی این معنویت را با ایمان، تقوا و فضیلت گرایی اخلاقی همراه دانست و گفت: البته ممکن است، ادیان مختلف تفاوت هایی در احکام و رفتارها با هم داشته باشند، اما ایمان، اخلاق و تقوا، اصل ثابت در تمام ادیان الهی است. در چند قرن اخیر که به عنوان دوره مدرن از آن یاد می کنیم، متاسفانه نوعی دور شدن و فراموشی بشر از معنویت رقم خورد که آثار منفی آن در زندگی فردی و اجتماعی قابل مشاهده است.
رئیس جامعةالمصطفی یکی از پیامدهای فراموشی معنویت را گم گشتگي و رخت بر بستن هدف و معنا از زندگی بشر دانست و افزود: بحران های روانی و اضطراب و ناامیدی، از لوازم جدایی ناپذیر جدایی از معنویت است. وضعیت بغرنج اخلاقی و خانوادگی که بشر امروز از آن رنج می برد، حاصل فراموشی معنویت است. بسیاری از چالش های بین المللی که بشر امروز با آن دست و پنجه نرم می نماید از جمله استعمار، بی عدالتی، جنگ های ظالمانه و اشغالگری، همگی به نوعی محصول فراموشی معنویت است.
عضو مجلس خبرگان رهبری فقدان معنویت را از مهم ترین مسائل امروز بشر و از دغدغه های مشترک میان ادیان و علمای دینی برشمرد و تاکید کرد: طراحان این نشست علمی انتخاب خوبی داشتند و دو شخصیتی که هر دو در این زمینه صاحب فکر بودند و از طریق نگارش مقالات و کتب و گفت وگوهای خود گام هایی را برای متوجه ساختن بشر به زندگی همراه با اخلاق و معنویت برداشتند را مورد توجه قرار دادند.
وی با اشاره به شخصیت علامه محمدتقی جعفری و پرفسور میرچا الیاده ادامه داد: این دو شخصیت تقریبا معاصر هستند و شاهد رویدادهای مشترکی از حوادث عالم بودند و تلاش های علمی آنان در ارتباط با مسائل مشترک جهانی بوده است. با مرور بر آثار علمی هر دو شخصیت دغدغه مندی آنان نسبت به نقش دین در حل مشکلات بشریت و سوق دادن انسان به سمت یک زندگی معنوی و حیات معقول را مشاهده می نماییم.
آیت الله دکتر عباسی نمونه این توجه را در مطالعات و ارتباطات این دو شخصیت نیز قابل مشاهده خواند و گفت: همانند پرفسور میرچا الیاده، علامه جعفری ارتباطات علمی با بیش از صد شخصیت سرشناس جهان، دغدغه نیاز انسان به ابعاد معنوی و الهی را متذکر می شود. پرفسور میرچا الیاده نگاهی اصیل به دین دارد که نباید تنها به تحلیلهای روان شناختی یا جامعه شناختی تقلیل داده شود. علامه جعفری نیز انسان را دارای دو بعد معنوی و عقلانی معرفی می کند و بیان می دارد که رسیدن به رشد عقلانی، جز با هدایت معنوی و الهی به درستی قابل تحصیل نیست.
رئیس جامعةالمصطفی در پایان با آرزوی توفیق برای همه اندیشمندان و اساتید شرکت کننده در این دوره از گفت وگوها با موضوع معنویت و انسان معاصر، اظهار امیدواری کرد دستاوردهای این نشست علمی به ساخت دنیایی جدید همراه با معنویت برای انسانها کمک نماید.
Δ