از سوی معاون فرهنگی تربیتی المصطفی بررسی شد؛

مبانی تربیت دینی در نظام تربیتی اسلام با تاکید بر اندیشه علامه محمد تقی جعفری

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی در نهمین دوره گفت وگوهای علمی بین الادیانی اسلام و مسیحیت به بررسی مبانی تربیت دینی در نظام تربیتی اسلام با تاکید بر اندیشه علامه محمد تقی جعفری پرداخت.

تربیت دینی و تربیت سکولار

وی بااشاره به جهت الهی داشتن تربیت دینی آن را با مبتنی بر جهان‌بینی الهی در مقابل تربیت سکولار دانست و اظهار داشت : نظام تعلیم و تربیت اسلامی منوط به داشتن فهمی درست از کلیت هستی است و در بخش مبانی، تربیت دینی به چهار دسته مبانی هستی شناختی، مبانی انسان شناختی، مبانی معرفت شناختی و مبانی ارزش شناختی طبقه بندی شده است .

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی خاطرنشان کرد: حداقل دو جهان‌بینی کلی در باره نظام هستی و مبدأ پیدایش آن وجود دارد که شناخت ابعاد تربیت منوط به شناخت صحیح نظام هستی است . یکی جهان‌بینی و دیدگاه ماتریالیستی و مبتنی بر تصادف انگاری پیدایش هستی واصالت ماده در جهان است .
و دومین نگاه جهان‌بینی الهی است که خداوند را مبدا آفرینش هستی می داند و باتاکید بر بر ربوبیت الله او را خالق و مالک هستی می داند. این شکل از تربیت، تحت عنوان «تربیت دینی » در مقابل تربیت «سکولار »قراردارد و همۀ ابعاد و چارچوب بنیادین و اصول آن بر اساس مبانی و معیارهای دینی برگرفته از قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت علیهم السلام می‌باشد.

مبانی هستی شناسی تربیت دینی

وی با اشاره به مبانی هستی شناسی شامل خدا شناسی و جهان شناسی و انسان شناسی و معرفت شناسی و ارزش شناسی در تربیت دینی اظهار کرد: در تربیت دینی خداوند به عنوان وجود کاملی است که به فرموده امیر المومنین علی السلام دات او قابل درک توسط انسان نیست ” الذي لا يُدرِكُهُ بُعدُ الهِمَمِ ، و لا يَنالُهُ غَوصُ الفِطَنِ ،نهج البلاغة : الخطبة ۱ .] امام على عليه السلام : خدايى كه بلندى همّتها او را در نيابد و ژرفى انديشه ها بدو نرسد، صفات خداوند اعم از صفات ذات و صفات فعل مانند توحید، علم، قدرت، حیات خالقیت رزاقی و رحمت در حقیقت جهت نظام هستی و تربیت دینی را مشخص می کند .

مبانی جهان شناسی تربیت دینی

این عضو هیات علمی المصطفی با اشاره به مبانی جهان شناسی تربیت دینی اظهار داشت: در تربیت دینی جهان، دارای مبدأ از اویی است و بر اساس ایه شریفه ” إِنَّا لِلَّهِ ” همه جهان هستی وابسته به اوست و مبنای دوم جهان شناسی در تربیت دینی ربوبیت حق در جهان است که خداوند هم ربوبیت تکوینی دارد که تمام هستی در اصل تکوین ومیدایش تحت ربوبیت الهی است و هم در ربوبیت تشریعی قوانین حام گبر جهان از او نشات می گیرید.

نظام مندی ک هدفمندي هستی

وی در ادامه به نظام مندی و هدفمندي جهان در نطام تربیت دینی اشاره کرد و ابراز داشت: بر اساس مبانی جهان شناسی اسلام تمام هستی بر اساس یک نظام تکوینی از سوی خداوند همه اجزای هستی با هدف الهی به سوی خدا حرکت می کند و هدف نهایی تربیت دینی رسیدن انسان به قرب الهی و خداگونگی و رنگ خدا گرفتن است. دلالت تربیتی این مبانی هستی شناسی در تربیت دینی این است که اگر خداوند دارای صفت علم و رحمت و مهربانی است و صادق و مدبر و حکیم و حلیم و ستار و ودود است است انسان هم در هدف تربیت دینی باید همین صفات و ویژگی های را در خود پرورش دهد و به خداگونگی و به تعبیر قرآن رنگ الهی “صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً” برسد .

مبانی انسان شناسی در تربیت دینی

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی در ادامه به ارائه مبانی انسان شناسی تربیت دینی در اندیشه  اسلامی پرداخت و گفت: انسان در اندیشه اسلامی دارای کرامت و شرافت ذاتی است و « وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ و …. و فضلناهم علی کثیر مماً خلقنا تفضیلاً» (سوره اسراء آیه ۷۰ ) (همانا فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را بر بسيارى از آفريده‌هاى خود برترى كامل داديم. ) .  این آیه نگاه اسلام به انسان  را نشان می دهد ، وآفرینش مبتنی بر کرامت وشرافت ذاتی  انسان و امتیازات او بر دیگر موجودات را مطرح می کند .

وی به برخی دیگر از مبانی انسان شناسی در تربیت دینی اشاره کرد و اظهار داشت: دوساحتی بودن انسان شامل ساحت مادی، غرایز و ابعاد جسمانی انسان و ساحت معنوی او شامل روح،قلب، عقل وفطرت انسان و فطرت خداگرایی ، زیبایی جویی، هدفمندي و عدم بیهودگی در خلقت انسان، خود دوستی و دگر دوستی، خلاقیت وتربیت پذیری، تفاوت های فردی در ابعاد جسمانی، روحی، استعدادها و عواطف تاثیر متقابل انسان و محیط ، اجتماعی بودن انسان و مسئولیت مدیری و پاسخگویی انسان در برابر اعمالدخود در جهان دیگر با استناد به آیه « فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ» یعنی هر كس به مقدار ذرّه‌اى كار نيك كرده باشد همان را ببيند. و هركس هم وزن ذره‌اى كار بد كرده باشد آن را ببيند. را مطرح کرد و آن را مبانی بر حاکمیت عدالت الهی بر جهان دانست .

عناصر موثر در مفهوم تربیت دینی

وی در ادامه به ماهیت تربیت در تفکر اسلامی اشاره کرد و گفت: وقتی سخن از نظام تربیت ا سلام می شود منظور ؛ مجموعه ای از اجزاء و عناصری پیوسته و درهم تنیده (مبانی، اصول، اهداف، روش ها ، عوامل ، موانع،مراحل و ساحتها) در چارچوب اصول بنیادین و آموزه های دینی اسلام می باشد که عمل و فرآیند تربیت را هدایت کند. این مبانی و دیگر عناصر برگرفته از قرآن، سنت پیامبر اسلام ودیگر پیشویان دینی اسلام است. در این نظام، مفهوم تربیت ، عبارت است از: «ایجاد زمینه ها ، رفع موانع و استفاده از عوامل و شیوه های مؤثّر جهت شکوفایی و پرورش استعدادهای متربی در ابعاد و ساحت های مختلف با اراده آزاد و فعال به سوی کمال مطلق (رنگ و قرب الاهی) رهنمون شود .

فراساحتی بودن تربیت دینی

معاون فرهنگی تربیتی المصطفی در پایان اظهار داشت: تربیت دینی با نگاهی جامع نگرانه به انسان، آدمی را موجودی فراساحتی می داند و تربیت او را ناظر به‌تمامی جوانب فردی واجتماعی و مادی ومعنوی وابعاد زندگی دنیوی و اخروی انسان در ساحت های مختلف اعتقادی، عقلانی، علمی، عبادی، اخلاقی، عاطفی،خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، جسمانی، اقتصادی وزیست محیطی، مبتنی بر اصولی مانند اعتدال، تدریج، اختیار، می داند .