ویژه طلاب  مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان؛

کارگاه مهارتی آشنایی با طب اسلامی _ ایرانی برگزار شد

کارگاه مهارتی آشنایی با طب اسلامی _ ایرانی در مدرسه عالی خواهران نمایندگی گلستان برگزار شد.

در این کارگاه که سی ام بهمن ماه و در محل درمانگاه سلامت طب سنتی گرگان و با هدف آشنایی دانش پژوهان با طب اسلامی _ ایرانی برگزار گردید، سرکار خانم دکتر قرائتی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان به ایراد سخن پرداخت.

دکتر قرائتی در این کارگاه در خصوص طب سنتی اظهار داشت: طب سنتی از بین مردم عادی و بطن جامعه بر می خیزد. از چیزهایی استفاده می کند که مردم روزانه با آن سر و کار دارند و تنها به آنچه در کتابها نوشته شده محدود نمیشود؛ بلکه طب عامیانه و آنچه به صورت نانوشته بین مردم رواج دارد را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان این مطلب که جایگاه طب ایرانی در میان سایر مکتب های طب سنتی از دوره قاجاریه متاسفانه با ورود طب جدید کم رنگ شده است افزود: به نظر من طب ایرانی دو ویژگی منحصربه فرد دارد. یک اینکه دارای منابع مکتوب بسیار زیادی است. این طب قبل از ایران در یونان مکتوب شد و سپس کتابهای زیادی به فارسی و عربی در این حوزه نگاشته شد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: ویژگی دوم این است که در طول زمان فرهنگ های مختلفی در رشد و توسعۀ آن دخیل بودند و مورد استفاده وسیع مردم قرار گرفته است؛ به نظرم هیچ مکتب طبی دیگری نیست که این دو ویژگی را باهم داشته باشد.

دکتر قرائتی همچنین با اشاره به این نکته که طب سنتی ایران با سایر مکاتب طب سنتی متفاوت است خاطر نشان ساخت: طب ایرانی از دیگر طب های سنتی قدیمی تر است.

وی در پایان اظهار داشت: ما میتوانیم از رهنمودهای پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امامان(علیهم السّلام) برای توسعه طب سنتی استفاده کنیم و در واقع «طب اسلامی» باید در قلب طب سنتی قرار گیرد. من اعتقاد دارم که پژوهش های علمی ممکن است به خطا بروند اما هرآنچه که دین  گفته است «حق» است و حتماً محقق خواهد شد.

این جلسه با پرسش و پاسخ دانش پژوهان در خصوص بیماری ها و راه حل درمان آن با طب سنتی پایان یافت.