به همت نمایندگی جامعةالمصطفی؛

همایش علمی «منجی» در کشور مالاوی برگزار شد

همایش علمی «منجی» با حضور جمعی از علمای مسیحی و مسلمان کشور مالاوی برگزار و ۶ نفر از علمای مسیحی و مسلمان به دیدگاه‌های خود پرداختند.

حجت الاسلام تقوی نماینده المصطفی در بخش ابتدایی همایش علمی «منجی»، اعتقاد به منجی و نجات بخشی در آخرالزمان را عقیده عمومی و مشترک تمام ادیان دانست و اظهار داشت: اعتقاد به منجی اختصاص به یک قوم و ملت و دین ندارد؛ این مفاهیم (منجی و نجات بخشی) از واژگانی است که در فرهنگ اغلب ادیان بزرگ، به ویژه ادیان ابراهیمی (اسلام، یهودیت و مسیحیت) از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: انسان از گذشته دور همواره نسبت به نجات خود دغدغه داشته است، این مسئله منحصر به نجات اخروی و معاد نبوده، بلکه سرانجام سعادت در این دنیا نیز از مسائل جدی آن است. ثمربخش ترین راه برای بررسی این موضوع اعتقادی، وارسی آن در درون متون مقدس آن دین است.

نماینده جامعةالمصطفی در کشور مالاوی با بیان این که اعـتـقـاد به موعود، در همه ادیان مطرح بوده و عقیده مشترک همه آنها به شمار مى آید و هر دین و مکتبى به تناسب فرهنگ دینى و ملى خود از موعود آخرین به نامى یاد کرده است، اظهار داشت: بـر ایـن اساس، در آیین بودایى او را (بوداى پنجم) و در آیین هندو، او را (آواتارا دهم) گویند. در آیین زرتشت نیز از آمدن منجى و موعود آخرین خبر داده شده و او را (سوشیانت) یا (سوشیانس) مى نامند.

وی افزود: کـتـب دیـنى یهود نیز ظهور رهبرى بزرگ به نام (ماشیح) یا (مسیح) در آخرالزمان را نـوید داده اند. آیین مسیحیت نیز آمدن دوباره حضرت عیسى مسیح به دنیا و برپایى حکومت جهانى به دست او را خبر داده است. انـدیـشـه مـهـدویت و ظهور موعود جهانى در آیین آسمانى اسلام، بـا وجـود دلایـل معتبر از آیات و روایت متواتر و قطعى، همه مذاهب اسلامى بر ظهور (مهدى موعود) از نسل فاطمه زهرا سلام الله علیها اتفاق نظر دارند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی ضمن اشاره به جایگاه والای مهدى موعود در اندیشه اسلامی، به فرازهایی از آیه ۱۰۵ سوره انبیاء «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ» اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید؛ ما ابتدا در تورات و بعد از آن در زبور وعده کرده‌ایم که روزی خواهد آمد و در آن صاحبان زمین بندگان صالح خدا خواهندبود؛ حکومت در دست آنها خواهد بود و ناصالحان آن چنان در اقلیت خواهند بود که به حساب نیایند؛ طبری در تفسیر مجمع البیان گفته است: امام محمد باقر علیه السلام می فرماید؛ آنها اصحاب مهدی عجل الله هستند.