رئیس المصطفی در جلسه شرح صحیفه سجادیه:

دعا موجب آمادگی انسان برای برخورداری از رحمت الهی است

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در جلسه شرح صحیفه سجادیه، دعا را موجب آمادگی انسان برای برخورداری از رحمت الهی خواند.

به مناسبت ماه مبارک رمضان جلسه شرح صحیفه سجادیه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی در نمازخانه سازمان مرکزی جامعةالمصطفی العالمیه برگزار شد.

ادعیه میراث معنوی اهل بیت(علیهم السلام) است

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به میراث گرانقدر ادعیه و مناجات در مکتب اهل بیت(علیهم السلام) اظهار داشت: هرچند قرآن کریم در قالب آیات مختصر دعاهای بسیار پرمضمونی را به ما عنایت کرده است اما در ادعیه ما از میراث معنوی اهل بیت نیز برخوردار هستیم که در جای دیگری نمی‌توان آن را یافت. در هیچ مذهب و دینی این میزان دعا و مناجات با مضامینی که در ‌ادعیه اهل‌بیت(علیهم السلام) وجود دارد، دیده نمی شود و این نعمت مختص ماست.

وی ادامه داد: از علامه طباطبایی نقل شده است که ایشان از یک شرق‌شناس غیرمسلمان پرسیدند شما چگونه با خداوند راز و نیاز می‌کنید؟ وی گفت از زمانی که من با صحیفه سجادیه شما آشنا شدم، با این کتاب با خداوند مناجات می‌نمایم.

ادب و معارف توحیدی در مناجات اهل بیت(علیهم السلام) موج می‌زند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به ادب و معارف توحیدی که در مناجات اهل بیت(علیهم السلام) موج می‌زند، خاطرنشان کرد: در این ادعیه، رابطه میان انسان و خداوند در زیباترین و متعالی ترین عبارات، حاوی معرفت توحیدی تشریح شده است. ما باید قدر این داشته‌های ارزشمند خود را بدانیم و همانند قرآن کریم با این مناجات مانوس باشیم.

وی با تاکید بر لزوم اهتمام بیشتر به صحیفه سجادیه، تصریح کرد: دعا، خواستن و گفت وگویی است که در آن طلب و اظهار نیاز وجود دارد. این رابطه باید میان ما با خدا وجود داشته باشد زیرا تنها جایی که غنا و بی نیازی مطلق وجود دارد و می‌توان از آن با خضوع چیزی را طلب کرد، همین آستان است.

با احساس پشتیبانی شدن از سوی قدرت مطلق، یاس و افسردگی در انسان پدید نمی آید

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه اذعان داشت: همه انسان‌ها نیازمند هستند و در فقر مطلق به سر می برند. تنها یک نقطه در عالم وجود دارد که غنای محض است و باید همه چیز را از او خواست. البته ما نظام اسباب و مسببات در عالم را کنار نمی گذاریم اما در اعماق وجود باید باور داشته باشیم همه چیز از سوی آن قدرت بی‌پایان است.

وی دعا را موجب پدید آمدن احساس خضوع و دلگرمی از پشتیبانی قدرت بی‌نهایت الهی دانست و گفت: با عنایت مستمر به دعا و مناجات این ایمان و اعتقاد در ما رسوخ می‌یابد و با اطمینان به برخورداری از یک پشتوانه با قدرت مطلق، هرگز نشانه‌های نا‌امیدی، یاس و افسردگی در انسان ظاهر نخواهد شد.

اقرار بر ضعف و نقص، مقدمه و ادب درخواست از خداست

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با اشاره به تکرار صفات الهی در ادعیه به ویژه صحیفه سجادیه، یادآور شد: تکرار این صفات موجب می‌شود ما همواره توجه داشته باشیم از چه کسی حاجت می‌خواهیم. استغفار و اظهار خطا از آدابی است که در ادعیه به ما آموخته شده است. اقرار بر ضعف و نقص، مقدمه و ادب درخواست از خداست. همانطور که بی‌اعتنایی و تکبر موجب محرومیت ما می‌شود و نشان دهنده این است که باور نداریم نیازمند به عنایت الهی هستیم.

وی دعا را موجب آمادگی انسان برای برخورداری از رحمت الهی خواند و گفت: مشکلات و حوادث عالم که در همه جوامع وجود دارد، زمینه امتحان الهی است. ابزار مومن برای حرکت در این مسیر و نبرد در برابر سختی‌ها، دعا و مناجات است. هر یک از ادعیه ما یک گنجینه است. مضامین عالی و نکته‌های توحیدی که در دعای کمیل وجود دارد را در چه جای دیگری می‌توان یافت؟ مناجات شعبانیه، دعای خمس عشر، جوشن کبیر، عرفه و… از برکاتی است که از آنها برخورداریم.

پیامبر و اهل بیت(علیهم السلام)  وسائط فیض خدا هستند

رئیس جامعةالمصطفی در ادامه اظهار داشت: صحیفه سجادیه میراث ارزشمندی است که امروز در اختیار ماست. چند نکته در این ادعیه موج می‌زند. نکته نخست صفاتی است که در این مناجات خداوند را با آنها توصیف می‌نماید. بیان این صفات در واقع بیان حقیقت‌هایی است که در عالم به خدا اختصاص دارد.

وی یادآوری مکرر از پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) به عنوان وسائط فیض خدا را یکی دیگر از ویژگی‌های صحیفه سجادیه برشمرد و تصریح کرد: این وسائط فیض راه رسیدن به خداوند را تسهیل می‌نمایند. امروز کسانی مدعی دست یافتن به حقیقت کمال از طریق دین پیامبر خاتم هستند اما مسیر مطمئن که بوسیله راهبری اولیای الهی تضمین می‌شود، مسیر اهل بیت(علیهم السلام) است.

باید از خدای بزرگ حاجت های بزرگ خواسته شود

حجت الاسلام والمسلمین دکتر عباسی با تاکید بر لزوم توجه به راهبران و هدایت‌گران در مسیر حرکت به سوی کمال مطلق، اظهار داشت: در این حرکت اگر دست انسان در دست راهبران بی عیب و اشتباه نباشد، احتمال زیادی وجود دارد که مسیر را گم کند. شما می‌بینید گروه های تکفیری که دم از اسلام و قرآن می‌زنند، چه فجایعی را در‌ دنیای امروز رقم زدند. بنابرین بر اهمیت راهنمایی و امامت در همه اعصار به عنوان یک معرفت در این ادعیه تاکید می شود.

رئیس جامعةالمصطفی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: انسان همه چیز را باید به خدا واگذار نماید اما نباید در خواسته های جزئی باقی ماند. باید از خدای بزرگ حاجت های بزرگ نیز خواسته شود و این یکی دیگر از معارفی است که در ادعیه به ما آموخته می‌شود.